Enhver sindig person kan klikke når fantomkøen oppstår. Foto: Colourbox
Enhver sindig person kan klikke når fantomkøen oppstår. Foto: ColourboxVis mer

Følg på køen, for f.....

Er du en av dem som skaper kø?

Sommertid er køtid. I hvert fall hvis du er en av de mange som setter deg i bilen med retning sol og sjø på en fredag ettermiddag (og kjører hjemover igjen søndag kveld).

Kjører man i vei til hytta klokken fire på en solfylt fredag ettermiddag er det bare optimisten som tror at man rekker frem i tide til Dagsrevyen klokken syv, enda idealtiden er to timer.

Ja, mye kan sies om veistandarden og veikapasiteten her i landet, men det er ikke bare dette som skaper kø langs veien.

Les også: Dette irriterer mest på veien

- Følg på for f....., ropte jeg i frustrasjon og la meg på hornet. Det var da jeg skjønte at kjøreturen ville ta omtrent dobbelt så lang tid som vanlig, og køen viste seg å være av det merkelige slaget som plutselig løste seg opp noen kilometer lenger frem.

Reisefølget skvatt i bilsetet, men mente utbruddet var berettiget. Hvorfor? Fordi foran meg kjørte en idiot - unnskyld meg - som ikke fulgte på i køen. Det var konstant en glippe på 100 meter til bilen foran. Hver gang køen begynte å bevege seg, ble bilen foran meg stående stille en god stund før føreren fant gasspedalen. Og selv når farten kom opp i rundt 40 km/t (på en vei med fartsgrense 80 km/t, sukk), forble avstanden 100 meter.

Stine Okkelmo er fagredaktør i DinSide reise. Foto: Per Ervland Vis mer


Antagelig satt føreren der og pelte seg i nesen og tenkte at "her er det ikke noen vits i å stresse, det er kø foran meg likevel, så jeg tar det med ro". Dette er ikke bare feil, det er tankeløst.

Hva er resultatet hvis det i en kø er ti bilister som tenker på samme måte? Jo køen blir opptil én kilometer lenger enn den hadde trengt å være. Hva skjer hvis vi har en virkelig lang kø, og 100 bilister kjører på samme måte? Da blir køen én MIL lenger enn nødvendig.

Slik kjøring irriterer dessuten medbilistene grenseløst, og kan skape farlige situasjoner, når noen bak får nok og foretar en forbikjøring. Det er selvfølgelig helt poengløst, for køen er jo foran der, uansett.

Ikke sitt der og sov bak rattet selv om køen går sakte. Du bør være våken nok til å få med deg når bilen foran deg flytter seg fremover, og reagere med å trykke inn gasspedalen selv. Flere ganger har jeg opplevd at politiet har stilt seg opp ved veien og vinket farten opp på bilene, nettopp for å få bilistene til å følge på og dermed få løst opp køen. Burde ikke vi bilister skjønne det på egenhånd? Hvor vanskelig er det, egentlig?

Når det er sagt, så er køer merkelige greier. Denne køen jeg satt fast i var en bølgekø, eller fantomkø, som det også kalles. De oppstår uten spesiell grunn, kan det virke som. Det er ingen ulykke eller innsnevring av filer som skaper dem. Det er uoppmerksomme bilister.

Japanske forskere ved universitetet i Nagoya gjorde for et par år siden et forsøk der de fikk 22 biler til å kjøre etter hverandre i sirkel. Bilistene fikk alle beskjed om å kjøre i 30 km/t. Det gikk bra en stund, men så begynte en av bilene å sakke farten og øke avstanden til bilen foran, og da var det gjort. For dermed måtte bilen bak bremse opp, og bilen bak der igjen måtte det samme, og bølgekøen var i gang, skrev New Scientist.

Se videoen fra eksperimentet under:


- Jeg mistenker at det som startet køen i dette eksperimentet enten var en sjåfør som var mer nervøs enn de andre, eller at en del av sirkelen hadde noe mindre kapasitet enn resten av sirkelen, sa Tim Rees fra TRL, et britisk firma som driver med trafikkundersøkelser til New Scientist. Sirkelen var imidlertid perfekt, så det var nok førstnevnte som var tilfelle.

- Hadde de satt opp dette eksperimentet med roboter som kjørte i en perfekt sirkel, ville ikke køen oppstå. Menneskelige feil er nødvendig for å skape slike bølgekøer, sa Rees.

Så altså, det skal ikke mer enn et par pyser eller sløvinger til for at det oppstår bølgekø. Dersom det er en jevn strøm av biler på veien, trengs ikke mer enn at én av bilistene slipper opp gasspedalen, og så er køen i gang. Da må bilistene bak bremse opp, noe som skaper en "bremsebølge" bakover, og køen er et faktum.

Nå skal det sies at det heller ikke er lurt å være den hissige køkjøreren som ruser opp motoren straks køen flytter seg fremover, og limer seg oppi baken på bilen foran. Dette kan også skape kø, for det blir en voldsom rykk og napp-kjøring som ødelegger flyten.

Det er nemlig flyten som er nøkkelen til en køfri vei. Fantomkøene unngås ved at alle kjører i mest mulig jevnt tempo og følger på, og i størst mulig grad unngår å bremse opp unødvendig. Det er rett og slett bare å "play it cool and go with the flow".

Igjen, hvor vanskelig er det, egentlig?

Se video som viser hvordan bølgekøen på motorveien oppfører seg: