Vis mer

Focus ST: Råtøft fra Ford

Ford fokuserer på kjøreglede.

Det er bare litt over et år siden vi var i Nice og prøvekjørte Ford Focus RS, med en særdeles giftig grønnfarge som signaturfarge. Ytelsene var ikke mindre giftige, og i bakhodet hadde vi opplevelsene fra den orange Focus ST klart i minnet. Nå er det igjen duket for en ny Ford Focus ST, som på mange måter kan sies å være en RS-light. Tradisjonen tro har Ford strukket strikken et godt stykke lenger, og spørsmålet er, kan den fortsatt kalles RS light?

En helt ny linje

Det er på den kommende bilutstillingen i Paris at Ford skal vise smykket for første gang. Den vil stå der sammen med sine mer normale brødre i den nye Focus familien, som kommer til Norge i begynnelsen av 2011. Focus ST vil dessverre ikke komme før et år senere, så vi har litt tid å spare penger på.

Ford går hardt ut når de nå viser frem bilen for første gang, og i informasjonen vi har fått er det skrevet om en ”dramatisk ny Focus ST”, hva nå det måtte bety.

Vis mer


Fokus på kjøreglede

Den nå utgåtte ST var et unikum av en bil. Med en ikke ukjent turbomatet rekkefemmer under panseret bød den på kraft og lyd i et monn som kan få hårene til å reise seg, selv på spedbarn. Motoren delte de med Volvo, som den gang var en del av Ford-konsernet.

Den tid er imidlertid over, og Ford har valgt en litt annen løsning i nye ST. Det betyr ikke at det blir til det dårligere. Tvert om, men vi skal heller ikke forvente den samme viriliteten vi finner i RS, som fortsatt er ment å være top-of-the-art.

-GTI-klassen har lenge vært definert av VW Golf GTI. Hva nå?
Diskuter under artikkelen

GTI-killer

Det viktigste er selvfølgelig hva de har puttet under panseret denne gangen. Svaret er en 2-liter. Høres det kjedelig ut? Vel, den er turbomatet, og med 250 hk til rådighet tviler vi på at det blir kjedelig et eneste sekund. De vanlige konkurrentene i GTI-klassen kommer her til å få en ny doning å bryne seg på.

Motoren har vi allerede prøvekjørt i nye Ford Mondeo, vel og merke med ”bare” 240 hk, og vi kan godt tenke oss at den vil passe godt i en Focus. Eneste utfordring vi håper Ford har taklet er å gi bilen et mye mer sporty lydbilde enn det vi finner i Mondeo med samme motor. Den utgåtte ST fikk en naturlig sporty lyd takket være rekkefemmeren. Utfordringen blir større denne gangen.

Ville du heller hatt en VW Golf GTI?



Vår test av Ford Focus RS

Vår test av VW Golf GTI

Raffinert

Innvendig har Ford pyntet med skinn med synlige sømmer og karbondetaljer. Sportstolene er også på plass, og aluminiumsdetaljer i pedalsettet. Det er liten tvil om at dette skal trigge de med litt sportslig tilnærmet kjørestil.

Det betyr ikke at bilen kun er førerorientert. Så mye har Ford valgt å tenke på familien at de har gitt bilen fem dører. Noen versjon med tre dører er heller ikke påtenkt. Sånn var det også med den utgåtte ST, og vi kan nok heller vente oss at den påtenkte RS, som kommer i 2013, vil ha et tredørs skall.

Hva med en GTD, en GTI med dieselmotor?

Klar signatur

Er man først på bilutstillingen i Paris første uken i oktober, så vil det bli vanskelig ikke å se den nye Focus ST. Også denne gangen har Ford valgt å gi bilen en signaturfarge som ikke går upåaktet hen. Bare navnet, Tangerine Scream, signaliserer noe brutalt, og det ser unektelig vilt ut.

Den overdimensjonerte åpningen i grillen gjør sitt til at man forstår at bilen er ment å være en atlet. Det er som med idrettsutøvere at oksygenopptaket er særdeles viktig, men et sted går det en krysning mellom form og funksjon. Den store grillen er vel så mye et visuelt trekkplaster, som et verktøy for pustehjelp. Vi klandrer ingen, for den slags grep er tillatt. Det ser unektelig frekt og rått ut, og Ford kan når de vil. Spørsmålet er, hva nå VW?