<b>LIVSFARLIG:</b> Et vogntog kan ha flere titalls kilo med is på toppen av kapellet. Det kan få store konsekvenser om ikke sjåføren fjerner det før avreise. Foto: NTB SCANPIX
LIVSFARLIG: Et vogntog kan ha flere titalls kilo med is på toppen av kapellet. Det kan få store konsekvenser om ikke sjåføren fjerner det før avreise. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Flyvende isflak og harde snøklumper fra biler kan fort ta liv i trafikken

- Det er eier og sjåførens ansvar om noe eller noen kommer til skade.

Stort snøfall, og svingninger i både temperatur og nedbør, gjør det ekstra viktig å fjerne både is og snø fra bilens tak og panser.

Varmen fra bilens motor smelter snøen som ligger nærmest panseret, og fryser deretter til is når du parkerer bilen igjen. Det samme skjer på taket over kupèen, og dette kan skape livsfarlige situasjoner for andre bilister.

Kjører du med for dårlig sikt, risikerer du dessuten en saftig bot, eller å miste førerkortet.

LES OGSÅ: Se vegvesenets skrekkeksempler fra veien

I verste fall tyngre enn et panser

Snøfokket minner først og fremst om Blodstrupmoens tjuvtriks, men den kan også skjule livsfarlige isblokker.

Tidligere i år kunne eksempelvis budstikka.no rapportere om en slik hendelse på E18 ved Asker.

Under snøen kan det skjule seg livsfarlige mengder med is, som når som helst kan finne på å ramle ned fra sin trygge madrass.

LES OGSÅ: Skal bilen stå hjemme i helgen?

SKAL TA SEG TID: Kommunikasjonsrådgiver Stein Inge Stølen mener alle sjåfører skal ha god tid til å sikre lastebilen og sørge for at det ikke befinner seg is på taket. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Sjåførens ansvar

Kommunikasjonsrådgiver Stein Inge Stølen i Norges Lastebileier-forbund forteller til Dinside.no at det er sjåføren og eieren av bilen eller lastebilen som har ansvaret for at slikt ikke skal skje.

- Uansett hva slags kjøretøy det er snakk om, er sjåfør og eier ansvarlig for at det er i riktig stand. Eier skal ikke fraskrive seg ansvaret selv om det ikke er han som fører kjøretøyet.

- Det kan bety at sjåføren må ta en lengre pause, men det finnes gode metoder for å fjerne is og snø, så det er ingen umulig oppgave, fortsetter Stølen.

LES OGSÅ: Slik unngår du parkeringsbøter i vinter

Kjører i blinde

Noe av det mest grunnleggende for sikkerheten i trafikken er å ha godt utsyn i alle retninger. Dessverre slurver fortsatt mange med å fjerne is og snø fra bilvinduene.

Forskrift om bruk av kjøretøy presiserer i sin paragraf 1.3: "Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn i alle retninger, derunder påse at snø, is, dugg eller noen form for gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende".

- Hovedregelen er at sjåføren skal ha skrapt hele området av frontruta som vindusviskerne rengjør, i tillegg til sidevinduene, har Runar Karlsen i UP fortalt Dinside tidligere.

Har du slurvet med kostingen eller skrapingen, og kjører med elendig sikt, kan sjåføren bli fratatt førerkortet på stedet, og miste førerretten i minimum tre måneder. Normalt vil også sjåføren bli gitt et forelegg på mellom 5000 og 10.000 kroner, og det kan bli skrevet en anmeldelse for forholdet.

KNUST: En bil har fått frontruten knust. Får du ikke tak i føreren av vogntoget bør du ta en vurdering på om du skal ta omkostningene selv. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Forsikringssak

Skulle du være så uheldig å bli truffet av en gjenstand fra et annet kjøretøy bør du, så langt som mulig, forsøke å notere deg noe som gjør det mulig å identifisere kjøretøyet som forårsaket skaden.

- Om begge parter er oppmerksomme på at skaden er skjedd, blir det ganske enkelt forsikringsselskapene som tar seg av saken, forteller informasjonssjef skadeforsikring Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Oftest er det møtende trafikk som raskt havner i blindsonensom skades eller forårsaker skaden.

- Det kan også være tilfelle at den som mister noe ikke er klar over det, og bare kjører videre. Får du ikke tak i sjåføren blir det opp til deg å ta en vurdering på om du vil benytte forsikringen eller betale skaden selv.

LES OGSÅ: Er dette fremtidens lastebiler?

Faller fra taket

Mange har kanskje i den siste tiden med kjølig vær, irritert seg over å måtte stå lengre tid i kø enn vanlig på grunn av arbeider i tunneler. Spesielt i Oslo-området har dette ført til en del ekstra venting.

Men årsaken er at det er viktig arbeid som må gjøres: Fjerning av istapper over veibanen. Faller noen av de største ned på en forbipasserende bil, er det ingen spøk.

Gjennom årenes løp har det vært flere tilfeller hvor bilister har fått isklumper og stein i taket -særlig ved innganger og utganger av tunneler. Men hvem har egentlig skylda om isklumpen kommer fra taket av en tunnel eller undergang?

- Da vil det bli en sak som må rettes mot eier av veien. Grunneier eller forvalter av veien er ansvarlig for å fjerne istapper og andre gjenstander som kan falle ned i trafikken, avslutter Aani Rysstad.