Flyttbar bilnavigasjon

Navigasjonsanlegg i bil fungerer bedre og bedre, men integrerte systemer er svært dyre. Spesielt derfor er løsninger basert på Pocket Pcer og egne satellittmottakere spennende.

Regn med fra 20.000 kroner og oppover for å få din nye bil levert med navigasjonsanlegg. Det du får er et integrert anlegg med varierende brukervennlighet. Utviklingen går fremover, og de fleste systemene er i dag lettbrukte.

I hverdagen her hjemme er det først og fremst nysgjerrigheten som blir tilfredsstilt ved at du alltid vet hvor du er. En gang i blant er systemene til god hjelp for å finne frem til en ukjent adresse. Det er når vi er i utlandet at navigasjonsanleggene er utrolig hjelpsomme. Du kan sette deg i bilen på hvilken som helst flyplass, taste inn adressen til hotellet, og anlegget tråkler deg gjennom storbyer med overveldende trafikk uten problemer.

Vanligere

Nesten alle biler kan i dag leveres med en eller annen form for navigasjonssystem, og det begynner å bli relativt vanlig at leiebilselskapene også tilbyr det i sine biler. Prisen, som i snitt ligger over 20.000 kroner for et komplett anlegg, er imidlertid for stiv til at det kan forsvares ut ifra et normalt behov.

Synker prisen til 5.500 kroner er saken en annen. Vi har prøvd litt forskjellige typer, og en variant basert på en iPAQ fra HP og en satellittmottager fra Tomtom har vi helt nylig stiftet bekjentskap med. Fordelen med et slikt flyttbart system er at du kan ta det med deg inn i leiebiler, eller bruke det på tur i en ukjent storby. Ulempen er blant annet at hukommelsen for kart er begrenset, og at du i praksis må ha strøm til utstyret på grunn av moderat batterikapasitet.

Bra start


Pakkeløsningen fra HP og Tomtom koster 5.490 kroner, og inneholder en iPAQ H1940, kartprogrammet Tomtom Navigator 3 med kart over Skandinavia, minnekort, festeutstyr for bil og en Bluetooth GPS-mottager. Det finnes også en pakke med et kartsystem fra ViaMichelin og en GPS-mottager som har ledningsforbindelse til iPAQen. Den koster 3.990 kroner.

Når vi fikk utstyret til test var programvaren ferdig installert. Den første testen var om systemet kunne bringe oss trygt hjem fra kontoret. Etter å ha fortalt Pocket PCen om hjemmeadressen og skrudd på GPS-mottageren ble vi geleidet hjem av en vennlig kvinnestemme. Symbolene på skjermen og veivalgene var fornuftig. Det hele var også svært enkelt, GPS-mottakeren ble lagt på dashbordet og den kommuniserte via Bluetooth med iPAQen.

Allerede på vei til kontoret dagen etter meldte noen typiske brukerproblemer seg. IPAQen gikk tom for strøm og trengte kabel til 12-volt uttaket. Etter at også GPS-mottakeren trengte strømledning fra iPAQen synes vi det ble vel mye ledninger hengende over dashbordet. En positiv ting er at det følger med flere typer festeanordninger for holdere i pakken. Vi brukte både varianten med sugekopp til vinduet og varianten som klyper seg fast i luftdysene i dashbordet. Begge fungerte bra.

Litt strømforsyning og problemløsning av typen skru-av-og-på-igjen ligger innenfor rammen av hva de fleste klarer. Derimot fikk vi etter hvert problemer som trengte mer iherdig lesning av intruksjonsbok. Særlig Bluetooth-koblingen mellom giver og iPAQ var ustabil.

Fastmontert kraftigere


Etter en testrunde der vi sammenliknet med et fabrikkmontert system i en Renault Megane ble det imidlertid raskt klart at et integrert system som kan forsyne seg med informasjon fra en DVD-plate og som har tilgang til informasjon fra bilens trippteller er ganske overlegen. Blant annet sørger tripptelleren i bilen for at markøren viser hvordan du beveger deg i en tunnel. Også brukervennligheten er større i ett integrert system, ofte har de faste funksjonene dedikerte knapper. Skjermen er også bedre, i dette tilfellet nesten dobbelt så stor.

Fornuftig og brukervennlig grafikk gjorde likevel at skjermen på iPAQen leverte overraskende god og mye informasjon, og bilprodusentene har mye å lære av grensesnittet TomTom har fått til på iPAQen.

Behov

Også som konkurrent til ettermonterte navigasjonsanlegg som bruker slissen i dashbordet for bilstereo er pakken fra HP billig. Det er først og fremst prisen som gjør dette til et interessant produkt, og kanskje spesielt for den som kjenner eller har en pocket-PC fra før.

En tilsvarende løsning fra Medion kan du lese mer om i denne artikkelen : Den rimeligste GPS-PDAen?.