Flere velger sikkerhet og antiskrens

83 av Norges 100 mest solgte biler var tilgjengelig med antiskrens i 2005. Biler med antiskrens dominerer salgstatistikkene i Norge, og Statens vegvesen går nå også ut og fraråder å kjøpe bil uten.

Vis mer

Flere velger sikkerhet og antiskrens

  1. De 100 mest solgte bilene i Norge


Flere velger sikre biler med antiskrens og antisladd. Statens vegvesen bruker to utrykk på den samme teknologien i samme pressemelding. Det gjør for så vidt ingenting, men antiskrens og antisladd er altså det samme som bilprodusentene ofte døper med sine tre og firebokstavforkortelser. Vi kjenner for eksempel både ESP, DSC, VSC, DTSC, PSM og VDC. Alt dette betyr det samme, og er en unik sikkerhetsteknologi som rydder opp i selv de mest håpløse førerfeil og problemer ved vanskelige kjøreforhold. I DinSide har vi tatt tak i dette for lenge siden og det er bra at også Statens vegvesen setter fokus på dette viktige sikkerhetsutstyret.

Statens vegvesen har laget en ny undersøkelse som viser at 75 prosent av de meste populære personbilene i 2005 hadde antiskrens som standardutstyr.

- Spesielt gleder vi oss over at antisladdsystemer blir mer og mer vanlig i norske biler. Antiskrens reduserer ulykkesrisikoen på alle typer vegunderlag. Nytten av et antiskrenssystem er så stor at vi i Statens vegvesen frafråder å kjøpe biler uten dette systemet, sier Finn Harald Amundsen - trafikksikkerhetsansvarlig i Statens vegvesen.

Antiskrenssystemer reduserer ulykkesrisikoen med 20 prosent på alle typer vegunderlag. Ulykker på våte veger eller snø- og isdekte veger reduseres med hele 50 prosent.

I april 2005 uttalte Finn Harald Amundsen at de kun anbefaler å kjøpe ESP. Den nye forskningen har dermed forsterket Statens vegvesens positive syn på dette betydelig.

Antiskrens som standard

En analyse som Statens vegvesen har gjort for sitt nettsted Sikkerbil.no viser at antiskrenssystemer var tilgjengelig i 83 av de 100 mest solgte bilmodellene av nye biler i 2005.

I 62 av disse 83 bilmodellene var antiskrenssystemer standardutstyr i alle modellvarianter, mens for de øvrige 21 var det standard i noen modellvarianter, eller bare tilgjengelig som ekstrautstyr.

I 17 av de 100 mest solgte bilmodeller i 2005 var ikke antiskrens tilgjengelig.

Krasjtester

Resultatene fra EuroNCAPs kollisjonstester gir også klare indikasjoner på bilers sikkerhet. Statens vegvesens analyse viser også klart at jo høyere bilen skårer på disse testene, jo flere biler har antiskrenssystem som standard. Antiskrens er tilgjengelig på alle biler med fem stjerner.

Analysen av de 100 mest solgte bilmodellene i Norge viser at 70 prosent av disse har fire eller fem EuroNCAP-stjerner. 86 prosent av antall solgte biler av disse har fire eller fem stjerner.

Viktigere med sikkerhet

- Samtidig som nye biler stadig blir sikrere registrerer vi at norske bilkjøpere blir mer og mer bevist bilenes kollisjonsegenskaper og sikkerhetsutstyr når de skal kjøpe bil. Dette er gledelig. Dette er et viktig bidrag for økt trafikksikkerhet på norske veger, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

På denne lenken har Statens vegvesen utarbeidet en liste over Norges 100 mest solgte biler, hvilke som har antiskrens og resultater i EuroNCAP.

  • Hele listen finner du her.
  • DinSide har en rekke artikler om antiskrens:

  • Farlig ESP-utspill fra Subaru
  • Halvert ulykkesrisiko med ESP
  • Slik fungerer den moderne sikkerhets-teknologien
  • Sikkerbil finner du mer om her.