TALLRIKE BETEGNELSER: TDI, HDI, CDI, TCDi, TDdi, TiD, CRD, DI-D, TD, D og d. Dieselmotoren blir et stadig mer kjært barn og har fått mange navn.
TALLRIKE BETEGNELSER: TDI, HDI, CDI, TCDi, TDdi, TiD, CRD, DI-D, TD, D og d. Dieselmotoren blir et stadig mer kjært barn og har fått mange navn.Vis mer

Flere velger diesel

I 1998 var det kun 6,8 prosent av nybilkundene som valgte dieselmotor. I år har tallet kommet opp i 16,3 prosent.

Det betyr at mer enn hver sjette personbilkunde nå velger diesel fremfor bensin. Hvorfor? Årsaken ligger nok rett og slett i det faktum at dieselmotoren har gjennomgått en teknologisk revolusjon i løpet av det siste tiåret. Ikke bare har dieselmotorene blitt sterkere og enda mer gjerrige. De har også blitt mer siviliserte, i den forstand at de støyer og vibrerer mindre.

Økt utvalg

Men minst like viktig er det at utbudet av biler med dieselmotor har økt kraftig de siste årene. Det økte utvalget har sitt utspring i en stadig større etterspørsel etter dieselbiler på kontinentet, hvor dieselbiler i dag utgjør hele 35 prosent av personbilsalget.

Små dieselmotorer

Audi A2 1.2 TDI Vis mer

De aller fleste bilprodusenter, spesielt de europeiske, tilbyr nå dieselvarianter av nesten alle modeller. Og det er ikke lenger bare de store familiebilene som er tilgjengelige med dieselmotorer. Blant annet har Volkswagen-gruppen utviklet en 1,2-liter til bruk i A2 og Lupo og en 1,4-liter til bruk i A2 og Polo. Ford har i samarbeid med PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) utviklet en 1,4-liter for Fiesta og Mercedes-Benz bruker en 1,7-liter i A-klasse og Vaneo.

Bedre motorer og større utvalg - det er altså hovedårsakene til at dieselbiler blir stadig mer populære. Men er det bra for miljøet at dieselandelen stadig øker?

Lavere CO2-utslipp

Vel, det er ingen tvil om at dieselmotorer bruker mindre drivstoff enn bensinmotorer, noe du kan lese mer om i denne artikkelen. CO2-utslipp har en nær sammenheng med forbruk. Med tanke på global oppvarming er dieselmotorer derfor å foretrekke.

Det skal imidlertid tas med at dieselmotorer - relativt sett - slipper ut mer CO2 enn bensinmotorer. Ved samme forbruk slipper en dieselmotor i snitt ut 11 prosent mer CO2 enn en bensinmotor. Det betyr at bensinmotorer, den dagen man eventuelt klarer å lage dem like gjerrige som dieselmotorer, er å foretrekke.

Skader lokalmiljøet

Med tanke på lokal forurensing er dieselmotoren langt mer miljøfiendtlig enn bensinmotoren. Dieselmotorer slipper nemlig ut såkalte dieselpartikler, som i likhet med asfaltstøv er plagsomt for mennesker med luftveislidelser. Bensinmotorer produserer ikke dieselpartikler. Dieselmotorene produserer i tillegg langt mer nitrogenoksid (NOx)enn bensinmotorene. Nitrogenoksid medvirker til produksjon av bakkenær ozon, som i sin tur kan forverre luftveissykdommer og skader plantevekster gjennom forsuring.

Vanskelig å kvitte seg med

Ford Fiesta 1.4 TDCi Vis mer

Problemet med dieselpartikler og nitrogenoksid er at det ennå ikke finnes noe god teknikk for å fjerne dem. De fleste bilprodusenter arbeider imidlertid med å utvikle såkalte partikkelfiltre. Og det må de, for første trinn av EU4, som trer i kraft den den 1. januar 2005, forutsetter en halvering av partikkelutslippene fra dieselmotorer. I tillegg må diesel-motor-produsentene finne teknikker for å redusere utslippene av nitrogenoksider, som også skal halveres i henhold til EU4.

Diesel fortsatt verst

Men uansett, selv når diesel-motor-produsentene klarer å oppfylle EU4, vil dieselbiler være en større plage for lokalmiljøet enn bensinbilene. Selv dagens bensinmotorer slipper ut langt mindre NOx enn det dieselbilene vil gjøre etter 2005. Og bensinmotorene produserer altså ikke dieselpartikler.

Diesel-andelen siste fem år
2002*2 0012 0001 9991 998
Bensin83,486,690,891,793,2
Diesel16,313,29,08,26,8
Annet0,30,20,20,10
Tallene gjelder personbiler, * = per 1. september 2002

Relaterte artikler:

  • Spennende diesel-teknologi
  • Store utfordringer for motorprodusentene
  • Gjerrigknarkene
  • Her finner du flere biltrend-artikler.