Nå skal også mindre trafikkerte veier kunne få midtrekkverk. Foto: COLOURBOX
Nå skal også mindre trafikkerte veier kunne få midtrekkverk. Foto: COLOURBOXVis mer

Flere veier får midtrekkverk

Også veier med lavere trafikk kan nå få rekkverk mellom kjøreretningene.

I en pressemelding i dag melder regjeringen at de endrer retningslinjene for hvilke veier som kan ha midtrekkverk, selv om de nylig sa nei til wirerekkverk.

– Dette vil kunne redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken betydelig, sier snart avtroppende samferdselsminister Marit Arnstad ifølge pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

For eller mot wirerekkverk?

Mindre trafikkerte veier

Fram til nå har midtrekkverk kun vært en mulighet på veier som har en såkalt årsdøgntrafikk på 8.000 biler eller mer.

De nye retningslinjene vil derimot tillate midtrekkverk på veier med en årsdøgntrafikk fra 6.000 biler.

– Endret innslagspunkt for midtrekkverk er et effektivt tiltak for å redusere antall møteulykker, sier samferdselsministeren.

Bygges det midtrekkverk etter de nye retningslinjene, anslår Samferdselsdepartementet at antall drepte og skadde kan reduseres med 15 flere personer per år enn med dagens regelverk. Innføring av midtrekkverk etter dagens retningslinjer skal ifølge samme beregning gi en reduksjon på mellom 35 og 40 hardt skadde og drepte per år.

Hva med andre tiltak mot ulykker på veiene?

En analyse fra Statens vegvesen viser at fotobokser er effektive mot grisekjøring og ulykker i tunneler.

– Fartsreduksjonen er markant med strekningsmålinger, og dette vil gi en betydelig ulykkesreduksjon. Ikke bare synker gjennomsnittsfarten, men de høye hastighetene er nesten borte i tunneler med slikt utstyr, sa Arild Ragnøy i Statens vegvesen tidligere i høst.

Tidligere i høst har vi også meldt at EU foreslår innføring av fartssperre på biler for å redusere ulykkestallene. Samtidig er det snakk om at den påtroppende regjeringen ønsker å bygge veier som kan kjøres på i 130 km/t.