Flere toppmodeller fra AMG

Det er tydligvis viktig for Mercedes å markere litt styrke luksussegmentet. De to siste modellene fra AMG gjør effektavstanden til konkurrentene enda større.

Flere toppmodeller fra AMG

  1. Store bilder


De nye modellene CL 65 AMG and S 65 AMG fra Mercedes-AMG GmbH er de kraftigste bilene AMG har produsert i sin 35 årige historie. Utgangspunktet for disse to spreke luksusbilene er en seksliters V12-motor med to turboladere. Dette resulterer i ytelser som kun har vært dekket av ekstreme supersportsbiler.

612 og 1000

Det er ikke småtteri denne motoren klarer og levere. Hele 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter blir belastet dekkene, og begge bilene klarer 0 til 100 kilometer på 4,4 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen, men likevel er fartsmåleren gradert til 360. I forhold til Mercedes' 600 modeller, som også er utstyrt med denne motoren med 500 hestekrefter og 800 newtonmeter, har 65 AMG-modellene fått større turboladere og bedre ladeluftkjøling. Slagvolumet har også blitt øket fra 5,5 til 6 liter. Hvis ikke biltyvene er sikre på at dette er gromt etter å ha funnet fire store eksosrør bak så er det også et emblem på forskjermen som forteller at dette er en V12 biturbo. Da skulle saken være biff.


Speedshift

AMG speedshift er navnet på girkassen, og både denne og resten av drivverket er kraftig forsterket for å tåle dette beistet av en motor. Motoren yter faktisk egentlig 1.200 newtonmeter, men den er begrenset til 1.000 newtonmeter av grunner vi ikke vet. Det er mulig girkasseverdenen ikke har kommet langt nok enda.

Alle kjente treboksatvers forkortelser er også på plass inkludert Active Body Controll (ABC). Dekkene er i dimmensjonen 245/40-19 foran og 275/35-19 bak. Vi regner med at de har mer enn nok med å beholde feste når alle kreftene brukes.

Modellene skal være tilgjengelig rett før nyttår, men vi regner med at disse kraftpluggene blir presset ut nå for skape litt blest på slutten av livssyklusen til S og CL. Det er et kjent fenomen at toppmodellene til prestisjemerkene blir raskere og raskere jo nærmere et modellskifte man kommer. Med det i tankene kan de ikke være lenge til det dukker opp noe helt nytt fra Mercedes på denne fronten snart.

Vi har kjørt Mercedes S600 som har en litt snillere variant av denne V12'eren med turbo. Testen av den finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder