INGEN GRUNN TIL PANIKK: Dieselbiler er fortsatt populære på Finn.no. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
INGEN GRUNN TIL PANIKK: Dieselbiler er fortsatt populære på Finn.no. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Selge dieselbil?

Flere søker etter diesel enn bensin

Ifølge statistikken til Finn.no er det langt fra noen «dieselkrise».

– Nei. Det er ingen dieselskrekk. Ikke om vi ser på tallene våre.

Det slår produktdirektør Eirik Håstein i «Finn bil» fast.

17. januar var det for første gang forbudt for dieselbiler å kjøre på kommunale veier i hovedstaden, til tross for at noen dieselkjøretøy var unntatt regelen. I Bergen har det også vært gjort tiltak mot kjøretøy som slipper ut mye NOx.

Til tross for alt oppstyret, hos Finn.no - som er en god pekepinn på markedet - merker de veldig lite til panikk i bilmarkedet.

Produktdirektøren peker på at folk blir mer opptatt av drivstoff akkurat i den tiden det er mye negativ omtale i media, men at det dabber raskt av igjen etterpå.

– Vi har sett det samme mønsteret nå, som under «dieselskandalen» (Volkswagen). Da droppet folk søkene etter de involverte bilene. Det varte imidlertid bare en kort periode, så var tallene tilbake der de var tidligere, forklarer Håstein til Dinside.

Heller ikke for ett år siden var det vanskelig å selge dieselbilen.

– Søker fortsatt diesel

Finn.nos produktdirektør mener at det ikke engang i storbyene er spesielle forskjeller å se i bilmarkedet.

PRODUKTDIREKTØR: Eirik Håstein i Finn bil.
Foto: Finn.no Vis mer

– Det er ikke noe unormalt i antall publiserte annonser. Trafikken på annonsene er stabil. Prisbildet er stabilt. Utifra tallene våre kan jeg ikke si at det er noen grunn til skepsis, sier Eirik Håstein.

Han forteller at det ikke er flere som legger ut dieselbilene sine på «panikksalg» heller.

– Til nå har vi ikke sett endringer i det. Vi har imidlertid sett at de som leter etter biler har endret litt mønster. Om det vedvarer er for tidlig å si.

For, søkekategorien «diesel» har lenge vært mer brukt enn kategorien «bensin» av Finn.nos brukere. Tidligere var overvekten 60 prosent høyere på dieselsøket. I månedsskiftet januar/februar, rundt 24 prosent høyere. Men det var altså ikke mer enn to uker etter dieselforbudet i Oslo - da det var mye mediestøy rundt temaet.

Dette mener bilbransjen selv om luftforurensning.

Det må også nevnes at det ifølge statistikken er få som i det hele tatt bryr seg mye om drivlinjen, når de søker bruktbiler på markedsplassen. Ifølge Eirik Håstein er det nemlig ikke mer enn 2,3 prosent som oppgir foretrukket drivstoff i søket på Finn.no.

Den 17. januar - dagen da Oslo forbød dieselbiler på kommunale veier - økte søket etter bensin med 0,9 prosent. Det tallet er nå stabilisert seg igjen.

STABILT: Fordelt på drivlinje har andelen bilannonser på Finn.no utviklet seg slik. Brukte dieselbiler holder seg helt stabilt. På siden av statistikken ser vi at nybilsalget for diesel naturligvis har sunket. Kilde: Finn.no Vis mer

Selge likevel? – Vær realistisk

Heller ikke kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mener det er noen grunn til panikk. Han tror imidlertid det nå kan finnes muligheter for å gjøre en god handel, om selger svetter litt i panna.

NAF-MANN: Jan Ivar Engebretsen. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet Vis mer

– Ja, sjansen er der. Det er noen som kvitter seg med dieselbilen, fordi de føler på at det er en uviss framtid. Men det kommer jo helt an på hva myndighetene gjør med avgiftene, sier Engebretsen.

– Dieselbilen passer bedre utenfor storbyene. Utover på bygdene burde man være mer interessert i diesel.

– Tror du det er vanskeligere å selge dieselbilen i Oslo og Bergen nå?

– I utgangspunktet burde det jo være det. Men folk går jo på Finn med salget sitt likevel. Og har du et attraktivt salgsobjekt, med ekstrautstyr og til riktig pris, så blir det enkelt å selge.

– Har du dessuten en dieselbil som har gått færre kilometer enn konkurrentene er den enda mer interessant, sier Engebretsen og får støtte fra Eirik Håstein.

– Folk er mer opptatt av hvor bilen er kjørt, enn hvor den selges. Vær realistisk på prisbildet, og se hva tilsvarende går for nasjonalt. Mange er villige til å reise for å finne riktig bil, sier produktdirektøren.

Gode bilder er viktigst

Bilsjefen i Finn.no understreker imidlertid at det er én ting som er viktigere enn alt annet når man skal legge bilen ut for salg.

Dette bør du huske på når du skal lage bilannonsen.

– Det er gode bilder. Er de dårlige, så gidder ikke folk å se på annonsen engang.

– Vær ærlig, og ta bilder av eventuelle skader og riper. En potensiell kjøper kommer trolig uansett for å se på bilen, forklarer produktdirektøren.

LES OGSÅ:
Elbilsalget i Sverige gikk ned i 2016
Ett år siden: Ekspertene ser ingen problemer med å selge dieselbil
Nå kan du få WiFi i den gamle bilen din