<b>50 PROSENT MER:</b> De nye piggdekkene har opptil 50 prosent flere pigger, men er til gjengjeld lettere og dermed snillere mot underlaget enn de gamle.
50 PROSENT MER: De nye piggdekkene har opptil 50 prosent flere pigger, men er til gjengjeld lettere og dermed snillere mot underlaget enn de gamle. Vis mer

Flere piggdekk med flere pigger

Continental og Nokian går mot strømmen.

Før forrige vintersesong kom Nokian på markedet med et piggdekk som først var forbudt i Norge.

Nå følger også Continental på med et piggdekk med alt for mange pigger i henhold til det samme regelverket, men begge dekkene er lovlig i bruk.

Forbudet skyldtes at dekket hadde for mange pigger i henhold til det norske regelverket, men Vegdirektoratet har gitt dekkene dispensasjon ut 2017.

Antallet som teller

Nokian stod for et år siden i knipe, ettersom deres nyeste utviklede piggdekk ikke lot seg selge i Norge. Både i Sverige og i Finland var dekket godkjent for bruk, bare ikke i Norge.

Dette til tross for at Nokian kunne dokumentere at piggene i dekket var mer miljøvennlig, selv i høyt antall, sammenlignet med ordinære og lovlige piggdekk.

Regelverket sier at et piggdekk maksimalt får ha 50 pigger per rullemeter omkrets. De nye piggdekkene har opptil 50 prosent flere pigger, men disse er lettere og dermed snillere mot underlaget enn de gamle.

Dekkmerking: Hemmeligheten bak alle tallene

Mer miljøvennlig

Årsaken til at 50 pigger i første omgang er satt som en grense er fordi hver pigg produserer en viss mengde uønsket veislitasje og svevestøv. Da dekket i fjor høst i tillegg vant dekktesten for vinterdekk i 2013, tok vi kontakt med Vegdirektoratet for en oppklaring.

Resultatet av dette ble at dekket ble godkjent med dispensasjon.

- Vi kjører dekket over en granittplate 400 ganger med en hastighet på 100 km/t. På den måten kan man se at slitasjen på veibanen ikke er større selv om man har flere pigger i dekket, forteller Frank Larsen, teknisk sjef hos Continental.

Årsaken er at de nye piggene er lettere og mindre enn tidligere.

En dekkrevolusjon: Piggene kommer ut når du trenger dem

Uvitende

Da vi tok kontakt med Vegdirektoratet og ba om en forklaring for et år siden, aksepterete Vegdirektoratet denne forklaringen, men de visste ikke størrelsen på partiklene som ble krafset opp av de nye piggene. Slike partikler måles i en størrelse på PM1 til PM10.

Ettersom dette var avgjørende for at dekket skulle bli godkjent, ba Dinside om å få vite hvilke pm-størrelse de hadde oppgitt på øvrige dekk i bransjen.

Da ble Vegdirektoratet svar skyldig, og valgte å gi løsningen en midlertidig dispensasjon, en dispensasjon som nå er forlenget til september 2017.

Felles for både Continental og Nokian er at de begge mener den nye teknologien er mer miljøvennlig enn med de gamle piggene, men ikke minst også mer trafikksikkert på grunn av bedre grep.

Feil testemetode?

Frem til utløpet av dispensasjonen går ut, skal Vegdirektoratet lage en egen testprosedyre, som skal måle seg frem til vegslitasje og pm-størrelse.

Ulempen er at de har en testprosedyre på tegnebrettet som nær sagt alle andre mener er urealistisk i forhold til normalt kjøremønster, og på den måten vil gi feilaktige svar.

Svaret på dette får vi før september 2017 er omme.