Flere modeller får fantastisk Volkswagen-motor

Den har kun 1,4 liter slagvolum. Til gjengjeld har den både direkte innsprøytning, turbo og kompressor. Nå er den spesielle Volkswagen TSI-motoren på vei inn i flere modeller.

Volkswagen Golf GT Vis mer

Flere modeller får fantastisk Volkswagen-motor

  1. Store bilder av TSI-modeller


"Golf GT - et røverkjøp". Det ble vår konklusjon etter å ha testet Golf GTIs lillebror i slutten av april i år. En av årsakene bak vår begeistring var den fantastiske TSI-motoren, som både produserer bunndrag som en dieselmotor (240 Nm/1.750 o/min) og herlig akselerasjon ved høye turtall (170 hk/6.000). I tillegg er motoren gjerrig. Volkswagen oppgir et forbruk på bare 0,72 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er oppsiktsvekkende lavt med tanke på motorens ytelser.


Blir 11.000 kroner dyrere

Den andre hovedårsaken til at vi gikk uvanlig langt i vår hyllest av Golf GT, var det faktum at bilen er så billig. Den lave prisen har sammenheng med motorens beskjedne slagvolum, som utløser en lav slagvolumavgift.

Som faste DinSide-lesere har fått med seg, forsvinner imidlertid slagvolumavgiften i sammenheng med det nye bilavgiftssystemet som innføres 1. januar 2007. I stedet kommer den mye omtalte CO2-avgiften. Dermed mister bilen en avgiftsfordel. I tillegg er skjerpes effektsatsene (hk-avgiften), noe som betyr at femdørsversjonen av Golf GT stiger med rundt 11.000 kroner, fra snaue 294.000 kroner i dag til drøye 305.000 kroner over nyttår.

Men prisøkningen er altså ikke dramatisk, noe som reflekterer det faktum at motoren har lavt CO2-utslipp, noe som igjen har sammenheng med det lave forbruket.

Touran, Jetta og Golf

Volkswagen Touran Vis mer


Og nå er det altså slutt på Golf GTs monopol på den direkteinnsprøytede TSI-motoren. For det første vil 170-hestersversjonen bli å finne i Jetta rett over nyttår. I tillegg har Volkswagen laget en 140-hestersversjon av motoren. Denne er nettopp introdusert i Touran og vil rett over nyttår også bli å finne i Golf og Jetta.

Fargekoding

Alle modellene vil få navnet TSI. Men for å skille mellom 140- og 170-hestersversjonen har Volkswagen, som for TDI-motorens vedkommende, tatt i bruk fargekoding. Det betyr at Jetta TSI med 170-hesters motor vil få et emblem med rød S og I, mens Golf TSI, Touran TSI og Jetta TSI, alle med 140-hesters-varianter, kun vil få en rød I. Golf GT, som har 170-hestersversjonen, vil beholde GT-navnet.

DSG i alle modeller

Alle biler med TSI-motor vil uavhengig av effekt-versjon være tilgjengelig med Volkswagen-konsernets såkalte DSG-girkasse. Dette er en svært velfungerende og rask automatisert manuellkasse med to kløtsjer.

Oppsummering og 2007-priser

Volkswagen Jetta Vis mer


  • Golf GT (170 hk): Fra 310.000 kroner i femdørsversjon (305.000 som tredørs).
  • Touran TSI (140 hk): Nylig introdusert i sammenheng med ansiktsløfting. Fra 343.000 kroner som syvseter.
  • Golf TSI (140 hk): Introduseres på nyåret. Fra 287.000 kroner i femdørsversjon (tredørs ikke tilgjengelig).
  • Jetta TSI (140 hk): Introduseres på nyåret. Fra 298.000 kroner.
  • Jetta TSI (170 hk): Introduseres på nyåret. Fra 310.00 kroner.
  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Alt om de nye bilavgiftene
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder