Flere kjøper varebil

Hver tredje varebil som selges er en Toyota eller Volkswagen. Men også de tre franske merkene har godt grep om det norske varebilmarkedet.

Toyota Hiace Vis mer


Første halvår i år er det solgt drøye 15.000 varebiler, en fremgang på nesten 30 prosent sammenlignet med første halvår 2003, da det ble solgt snaue 11.600 stykker. I samme periode har personbilsalget gått frem med 27,5 prosent. Det betyr at varebilsalget øker enda mer enn personbilsalget.

Varebil-segmentet besto inntil nylig av fem kategorier - varebil klasse 1 og 2, kombinerte biler, likbiler og campingbiler. Varebil klasse 1 forsvant imidlertid den 1. juli i år. Varebil klasse 2 er uten sammenligning det største segmentet og står for nesten 12.000 av de 15.000 solgte varebilene.

Toyota på topp

Hva med deg?

Hvilken varebil velger du? (Avsluttet)
Volkswagen Caddy(29%) 389
Toyota Yaris Verso(14%) 193
Citroën Berlingo(13%) 171
Peugeot Partner(10%) 130
Ford Tourneo Connect(9%) 126
Opel Combo(7%) 98
Nissan Kubistar(6%) 79
Renault Kangoo(5%) 64
Fiat Doblo(3%) 43
Seat Inca(3%) 43
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Toyota har helt siden 2001 vært Norges mest populære personbilmerke og hadde første halvår i år en markedsandel på 15,5 prosent. På varebilsiden har imidlertid Toyota en enda stoltere historie. Toyota har nemlig vært Norges største varebilmerke helt siden vår statistikk starter, i 1998.

Hiace, Yaris, Land Cruiser og Hilux

Også i år ser Toyota ut til å vinne duellen med Volkswagen, men avstanden har krympet. Ved utgangen av første halvår hadde Toyota en markedsandel på 17,9 prosent, en tilbakegang 2,4 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret, da merket oppnådde 20,3 prosent.

Toyotas bestselger er selvsagt Hiace, som alene har en markedsandel på 9,4 prosent (1.414 biler). I tillegg finner vi Yaris (440), Land Cruiser (319) og Hilux (269) inne på topp-20-listen.

Fremgang for Volkswagen

Volkswagen Caddy Vis mer


På en særdeles trygg andreplass finner vi altså Volkswagen, med en markedsandel på 16,2 prosent, en fremgang på 0,4 prosentpoeng sammenlignet med 2003. Volkswagen kan først og fremst takke Transporter (820) for den gode plasseringen, men også Touran (655), og Caddy (625) gjør en god innsats og tar henholdsvis 5. og 7. plass på bestselgerlisten.

Citroën på tredje

Citroën befinner seg for tiden helt nede på en 17. plass på personbilstatistikken med markedsandel på bare 2,0 prosent. Men når vi snakker om varebiler er situasjonen langt lysere for Citroën-importøren. Citroën har hele 7,6 prosent markedsandel og er dermed Norges tredje største varebilmerke.

Citroëns trumfkort heter Berlingo. Hittil i år er det solgt 837 stykker, noe som betyr at Berlingo er Norges nest mest solgte varebil, foran Transporter (820). Også Citroën Jumpy (153) bidrar til Citroëns sterke posisjon.

Partner og Berlingo

Citroen Berlingo Vis mer


Citroën er ikke eneste franske merke som gjør det godt på varebilfronten. På fjerdeplass finner vi nemlig Peugeot med 7,0 prosent. Peugeots viktigste varebil heter Peugeot Partner (627). Partner er i praksis samme bil som Citroën Berlingo. Hvis man slår sammen tallene for Berlingo (837) og Partner (627) får man 1.464, noe som betyr at disse to bilene til sammen selger bedre enn Toyota Hiace (1.414). Peugeot har i tillegg solgt 164 eksemplarer av sin Jumpy-ekvivalent; Expert.

Kangoo og Trafic

Også det tredje franske merket, Renault, gjør det godt. Renault har en markedsandel på 4,0 prosent, noe som er betydelig bedre enn personbil-markedsandelen på 2,9. Renault tar dermed 7. plass bak Ford og Nissan. Renaults bestselger er Kangoo (536), som er den eneste "brødbilen" som kan leveres med firehjulsdrift. Den nest største bidragsyteren er Renault Trafic (134).

Nissan vinner pickup-kampen

Ford tar altså femteplassen, noe som i første rekke skyldes Tourneo Connect (694) og Transit (237). På sjetteplass finner vi Nissan, til tross for at Nissan ikke har noen biler inne på ti-på-topp-listen. Nissans bestselger, King Cab (365) må nemlig nøye seg med en 11. plass. Til gjengjeld kan Nissan skryte av at King Cab er Norges mest solgte pickup. På 18. plass finner vi Nissans Kangoo-ekvivalent, Kubistar (237).

8.-, 9.- og 10.-plass går til Opel, Suzuki og Mercedes-Benz.

"Statskasse" reduserte utvalget

Ford Tourneo Connect Vis mer


I 2001 innførte myndighetene nye og strengere regler for varebil klasse 2. Heretter skulle biler i denne klassen romme en tenkt kasse med målene 140x90x105 cm (lengde/bredde/høyde). Dermed forsvant flesteparten av de ombygde personbilene som tidligere kunne selges som varebil klasse 2. Dermed sank også salget, fra drøye 30.000 biler i 2001 til drøye 21.000 biler i 2002. I fjor ble det solgt drøye 24.000 varebiler.

Tilbake på 2001-nivå?

Men hvis varebilsalget andre halvår 2004 blir like godt som i første, vil faktisk årets salg komme opp i 30.000 biler. Det betyr i tilfelle at varebilsalget til tross for regelendringen er tilbake på 2001-nivå.

  • Oversikt over de største varebil-merkene finner du her
  • .
  • Oversikt over de mest solgte varebil-modellene finner du her
  • .
  • Oversikt over de fem varebil-undergruppene finner du her
  • .

    Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Relaterte artikler:

  • Her er de billige toseterne