<b>ENDELIG:</b> Jan Tore Bottolfs har ventet siden mars på sin XC90 og hadde ennå ikke kjørt en eneste meter med hybridbil da vi tok bildet. Foto: RUNE M. NESHEIM
ENDELIG: Jan Tore Bottolfs har ventet siden mars på sin XC90 og hadde ennå ikke kjørt en eneste meter med hybridbil da vi tok bildet. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Flere kjøper bil usett

Flere og flere kjøper nå bil usett. Jan Tore Bottolfs er en av dem.

Jan Tore Bottolfs fra Nittedal har kjørt kun Volvo hele sitt liv. Det har vært snakk om nye XC90 lenge, så han passet på da Hybriden kom. Han valgte ladbar hybrid på grunn av diskusjonene som går om bilkjøring i byen.

- Jeg vil ikke risikere å bli stengt ute av byene, dessuten er den jo ladbare hybrider billigere.

Allikevel passerte den perlemorhvite doningen en million kroner, selv med trofast kunderabatt.

Fantes ikke på kjøpstidspunkt

Jan Tore holdt på å kjøpe forrige versjon av XC90, men tok seg ikke råd den gang og hadde bestemt seg for å vente til erstatteren kom.

LES OGSÅ: Kjøpte ny bil, fikk brukt bil

Volvoen ble bestilt 23. mars i fjor og første gang han så og satt i en XC90 var i slutten av mai, hos forhandleren. Vi møter han ved utlevering. Da har han fortsatt ikke kjørt en meter med hybridbil.

Han hadde sett litt på nett og lest det han kom over i Autofil og aviser. Bortsett fra hans forrige XC70, har han alltid prøvekjørt bilene før kjøp. Da var det ikke nødvendig siden den ble byttet ut i en lik bil.

- Jeg liker Volvo. Jeg har aldri hatt en stopp i mitt liv med Volvo. De er store og sikre. Nå er jeg blant de første som får en, så denne har jeg planer om å ha en stund, forteller Bottolfs.

LES OGSÅ: Store avgiftsendringer på Norges ti mest solgte biler

Flere kjøper usett

Tusenvis blar gladelig ut en million kroner eller mer på et produkt de ikke har forutsetninger for å vite om de liker eller ikke. Ifølge TNS Gallup valgte 25 prosent, altså en av fire, å ikke prøvekjøre noen biler da de skulle kjøpe ny bil i 2012. 37 prosent prøvekjørte den bilen de kjøpte, mens 38 prosent prøvekjørte to eller flere biler.

- Fjorårets undersøkelse viser at 35 prosent ikke prøvekjørte noen biler da de kjøpte ny bil. 30 prosent sier de prøvekjørte én bil, mens 35 prosent sier de prøvekjørte to eller flere biler, forteller Anders Hovde i TNS Gallup. Han har fulgt trendene tett de siste årene.

Menn prøvekjører i større grad enn kvinner. 4 av 10 kvinner prøvekjørte ikke ved siste bilkjøp, mot 3 av 10 i 2012. De yngre prøvekjører mer enn de eldre. Kvinner over 60 år i Toyota Auris er den gruppen som tradisjonelt har avstått fra prøvekjøring.

Under halvparten av kvinner i 60 årene som kjøpte ny Toyota i 2007 prøvekjørte bilen.

- Tallene gjelder privatkjøp av fabrikkny bil. Jeg antar at de som er i bruktmarkedet i større grad prøver bilen de skal kjøpe. Og en liten kuriositet:

Forhandlerne fortsatt viktige

Forhandlerne har likevel ikke utspilt sin rolle. I følge tallene er de fremdeles en viktig kilde til informasjon. 7 av 10 nybilkjøpere sier at de samlet like mye eller mer informasjon om bilen hos forhandleren vis a vis internett.

For Teslakjøperen er det annerledes. Her sier 70 prosent at de skaffet seg all eller det meste av informasjon om bilen på internett.

Hyppigst på el og hybrid

- Vi ser en økende grad av at folk bestiller bil usett eller uten å ha prøvekjørt. Spesielt har vi erfart dette spesielt med X5 40e og 225xe Active Tourer, begge ladbare hybrider, forteller Kommunikasjonsdirektør hos BMW, Kjetil Myhre.

TAR GREP: BMW har fått et stort løft på digitale plattformer, blant annet en bilkonfigurator tilpasset mobil. Mye informasjon på forhånd gjør det enklere å velge bil uten å se og prøvekjøre først, mener Kommunikasjonsdirektør hos BMW, Kjetil Myhre. Han oppfordrer allikevel til å prøvekjøre før de bestemmer seg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


De har i skrivende stund 500 ordrer på 225xe, og over 450 ordre på X5 40e før den var fysisk tilgjengelig.

LES OGSÅ: Vi står i kø for å få kjøpt nye Volvo XC90

Volvo har også opplevd et voldsomt trykk da erstatteren av den aldrende XC90 ble klar for salg, forteller informasjonsdirektør i Volvo, Rune Gutteberg Hansen.

MASSIVT SALG: Så lenge merkevaren er sterk og omdømmet er solid, er kundene villige til å kjøpe svært verdifulle produkter usett via nettet, mener Informasjonsdirektør i Volvo, Rune Gutteberg Hansen. Foto: VOLVO Vis mer


- First Edition-varianten var spesielt velutstyrt og kun tilbudt i 1927 eksemplarer. Hele 167 av dem ble kjøpt i Norge og prisen på en million kroner hindret ikke bilen å bli utsolgt på flekken. Disse ble lagt ut for salg et halvår før de første bilene i det hele tatt rullet over landegrensene. Alle kundene kjøpte bilen både uprøvd og usett. og samtlige av de 1.927 bilene ble revet bort i løpet av et døgn, forteller han.

Dette viser at så lenge merkevaren er sterk og omdømmet er solid, er kundene villige til å kjøpe svært verdifulle produkter usett via nettet.

I tillegg lå mye positiv medieomtale og god kjennskap til første generasjon XC90 til grunn for beslutningen for mange av XC90-kundene våre. Jeg tror trenden vi ser her blir gjeldene for denne type handel også i fremtiden.