<b>DÅRLIG TILGANG: </b> Ikke alle har tilgang til å lade hjemme. Foto: Reuters
DÅRLIG TILGANG: Ikke alle har tilgang til å lade hjemme. Foto: ReutersVis mer

Flere elbil-eiere sliter med å få ladet hjemme

Det kan være trøblete å få borettslaget til å betale for å få satt opp ladestasjon i garasjen, men det finnes mange gode løsninger.

Bor du i byen og deler garasje- eller parkeringsplass med flere, er det ofte ingen garanti for at det befinner seg en stikkontakt i nærheten av din parkeringsplass.

Sjansen er enda mindre for at det er en som er tilpasset elbilen din.

Elbilforeningen har fått flere henvendelser hvor fortvilte elbileiere ikke får ladet bilen hjemme. Kommunikasjonsleder i Elbilforeningen, Petter Haugneland, synes det er trist at ikke alle borettslag er med på å gjøre det enklere å gå til anskaffelse av elbil.

-Selv om det ikke finnes noen lovmessige krav om at et borettslag eller sameie skal legge til rette for elbiler i garasjene og på parkeringsplassene, mener vi det burde være et naturlig tilbud om du besitter eller betaler for parkeringsplass.

Les også: Ladekrigen fortsetter

-Vi mottar ukentlig henvendelser hvor elbileiere spør om råd. Mange har mulighet til å lade på jobben, men det er utvilsomt gunstigere å lade hjemme om natten. Hensikten er ikke at borettslaget skal betale for strømmen, men være med å tilrettelegge.

Ønsker ladestasjoner for alle

ØNSKER LØSNING: Thor Eek i Norsk Boligbyggelag ønsker å se flere borettslag med elbiler i parkeringskjelleren. Foto: Tanya S. Wallin/Ospix foto Vis mer


Administrerende direktør i Norges Boligbyggelag, Thor Eek, forteller at de er i en dialog med Elbilforeningen, men at det er borettslagene som bestemmer hva som skal gjøres.

-Vi ser jo at dette er en kostnad mange borettslag mener ikke skal falle på dem, da det kan bli en stor utgiftspost. Samtidig oppfordrer vi til å opprette en dialog mellom borettslagets styre og den eller de som eier elbilene, for å komme frem til en løsning.

Før vi kan begynne å frakte ekstra batterikapasitet rundt, som vi vil, er vi altså avhengige av å kunne lade stort sett over alt.

Gode muligheter

Det er flere byer som tilbyr en støtteordning for installasjonen, dette for å gjøre det enklere å få frem en løsning. Blant disse er Oslo kommune, hvor en i forkant kan søke om å få dekket 60 prosent av etableringskostnadene.

- Vi har sett mange tilfeller der borettslaget har søkt om støtte, også har eier av bilen betalt de resterende kostnadene, forteller Haugneland.

Har du trøbbel med å lade bilen hjemme? Fortell oss om problemet i kommentarfeltet under!

Les også: Skal vi slippe å parkere selv?

Utviklet egen guide

Elbilforeningen har på sine nettsider en veiledning som enkelt forklarer hvordan en går til verks om en skulle ønske å sette opp en ladestasjon for elbiler.

Haugneland kan fortelle at den har bidratt til at flere borettslag har snudd når de ser hvor enkelt det kan gjøres.

-For mange virker nok fortsatt elbilen litt skremmende, noe som gjør at det kan sees på som et voldsomt prosjekt å sette i gang en prosess for å få på plass en ladestasjon. Dette kan vi avkrefte med en eneste gang.

Du kan lese guiden på elbilforeningens nettsider