Flere detaljer om bruktimport

Det nye reglementet rundt bruktimport blir vesentlig mer komplisert enn det gamle. Vi prøver å klargjøre.

For en ukes tid siden meldte vi at det nå finnes en alternativ måte å beregne bruksfradraget for brukte biler som skal importeres.

Den nye metoden er mer individuell og forsøker å fastslå verdien på det enkelte kjøretøyet med større nøyaktighet enn den gamle tabellmetoden var i stand til. Sistnevnte er imidlertid ikke på vei bort, den vil fortsatt utgjøre standard beregningsform, men kunden kan nå velge hvilken han/hun vil bruke.

Satsene er imidlertid justerte og hos tollvesenet kan du lese mer om disse.

Bindende

Vis mer


Vi skrev også at valget om å benytte seg av den nye metoden er bindende, og at det sånn sett er en viss risiko for å måtte betale mer med den nye beregningsformen for bruksfradraget. Det vi nå ønsker å presisere, er at tollvesenet vil gjøre verdianslaget mulig også for vanlige folk å gjennomføre.

Formelen

Den nøyaktige formelen for den nye metoden for beregning av total avgift er: Gjeldende bruktpris (eventuelt * +/- antall kilometer over eller under snittet) / Inflasjonsjustert historisk nybilspris (disse to til sammen utgjør bruksfradraget) * avgift før bruksfradrag (C02, vekt og effekt).

Offentliggjøring

Men disse opplysningene er ikke uten videre mulige for folk å hente frem. Derfor har Tollvesenet nå offentliggjort databasene som ligger til grunn for anslagene. Bruktbilprisene finner man i EurotaxGlass’ sine lister som nå er tilgjengelige for aktuelle kunder slik at de selv kan regne ut avgiften på forhånd. I praksis vil det si at du må oppsøke din tollenhet og gjør søk derfra.

Når det gjelder over- og underkjørte kilometer, benytter man satser som du også kan finne her på tollvesenets sider. Gjennomsnittelig kjørelengde finnes i EurotaxGlass sine lister.

OFV

Den historiske nybilprisen er basert på opplysninger fra OFV og justeres etter prisveksten. Satsene finner du på den samme siden vi allerede har lenket til.

De som faller utenfor

I vår forrige artikkel nevnte vi også det i enkelte tilfeller ikke vil være mulig å innhente de opplysningene som legges til grunn for den alternative beregningsmetoden for bruksfradrag. Biler dette vil være aktuelt for er:
- Ukurante kjøretøy som ikke er oppført i prislistene
- Kjøretøy med feilaktige oppgitte opplysninger
- Varebiler i klasse 2, grunnet den fallende og til slutt opphørende avgiften for baksetene.
- Mange minibusser, grunnet mangel på opplysninger.
- Kjøretøy som er mer enn ti år gamle.

Kilde: Tollvesenet