<b>FYLLEKJØRING:</b> Nå skal det ikke lenger bare fokuseres på alkoholen, men også medikamenter, varsler Finans Norge.   Foto: Colorbox
FYLLEKJØRING: Nå skal det ikke lenger bare fokuseres på alkoholen, men også medikamenter, varsler Finans Norge. Foto: ColorboxVis mer

Flere burde miste lappen

-Det er skremmende mange på veiene som aldri burde vært der.

Kraftsalvene kommer fra Stine Neverdal i Finans Norge.

- Arbeidet med å luke dem vekk fra trafikken må intensiveres, fortsetter hun.

Samtidig er det krefter som jobber for at fyllekjørere på visse premisser fortsatt skal få beholde retten til å kjøre bil etter at de er tatt.

I perioden 2005 – 2012 var alkohol, narkotika, eller medikamenter medvirkende i så mye som 22 prosent av dødsulykkene i trafikken, viser en rapport fra Statens vegvesen. I en ellers fallende trend på antall drepte i trafikken, fikk vi en økning i igjen i fjor. Fjorårets 187 trafikkdrepte var en økning på 43 drepte mot året før.

Tidligere undersøkelser viser også at 12 prosent kjører bil innen fem timer etter festen.

Sikter mot risikogruppen

STIKKER AV: Nye tall viser at stadig flere fyllekjørere stikker av fra ulykkesstedet. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Finans Norge, som representerer forsikringsselskapenes hovedorganisasjon, ønsker nå et sterkere fokus på risiko-sjåførene.

- For mange med rusproblemer og mennesker med alvorlig sykdom og omfattende medikamentbruk, får beholde førerkortet. Dette kan få store konsekvenser for uskyldige mennesker på veiene, sier Neverdal i Finans Norge.

Det er stor variasjon i hvordan helsepersonell rundt i landet praktiserer bestemmelsene i vegtrafikklovens §34, som skal regulere denne problemstillingen.

Tall viser også at stadig flere nå stikker av fra ulykkesstedet i visshet om at man slipper unna dersom man ikke blir tatt med alkohol i blodet.

Varsler tiltak

Petter Schou er fylkeslege i Oslo og Akershus. Han varsler økt tilsyn med fastlegene på trafikkområdet. Fastlegene er ikke like oppmerksomme av å passe på at folk som har alvorlig sykdom ikke sitter bak rattet. Der gjør fagspesialistene på sykehusenes hjerte-, øye-, og nevrologiavdelinger en bedre jobb, mener Schou.

- Inntrykket er at unge nyutdannede leger ofte er flinkere enn de som har jobbet en stund til å passe på at ikke mennesker med en helsetilstand som kan påvirke kjøreferdigheten slipper ut i trafikken, forteller han.

Fylkeslege Petter Schou legger til at det i Oslo og Akershus mottas færre meldinger om å inndra førerkortet enn mange andre steder i landet.

- Det må vi se nærmere på årsaken til, avslutter fylkeslege Schou.