I løpet av to år har antall bilbranner økt med 17 prosent her i landet. If Skadeforsikring antar at økt forekomst av svindel er en del av forklaringen. Foto: Colourbox.com
I løpet av to år har antall bilbranner økt med 17 prosent her i landet. If Skadeforsikring antar at økt forekomst av svindel er en del av forklaringen. Foto: Colourbox.comVis mer

Flere bilbranner. Hvorfor?

I fjor ble hele 3.476 bilbranner meldt inn til norske forsikringsselskaper. Hvorfor brenner så mange biler? Er det farlig? Og hvordan forebygger du bilbrann?

I henhold til tall fra forsikringsbransjen har det vært en markant økning i bilbranner de siste to årene. Mens norske forsikringsselskaper i 2007 behandlet snaue 3.000 saker av denne typen, ble det i 2009 altså meldt inn nesten 3.500 branner i kjøretøyer. Det innebærer en økning på drøye 17 prosent i løpet av bare to år. Samtidig har utbetalingene steget med over 30 prosent, fra 154 millioner kroner i 2007 til over 200 millioner i 2009.

Plast og svindel

Hvorfor øker antall bilbranner og utbetalingene knyttet til oppgjørene?

- Noe av årsaken kan være at det er mer plast i bilene i dag og at de derfor brenner bedre. Men vi tror også at det er mer svindel, sier Rune Schjølberg, som leder utredningsavdelingen i If Skadeforsikring.

Bilbranner oppstår normalt som følge av tekniske feil og kollisjoner. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer


Han tror finanskrisen kan ha ført til at det svindles mer med bilforsikringer.

- Vi vet at det har vært en del svindel med store SUVer, blant annet i Danmark. Folk har ikke råd til å eie dem lenger. De store, bensinslukende motorene gjør dem vanskelige å selge. For noen blir løsningen da å sette fyr på bilen for deretter å melde den stjålet, sier Schjølberg.

Tekniske feil og ulykker

Branner som ikke skyldes svindel, oppstår ifølge Schjølberg vanligvis i forbindelse med tekniske feil og ulykker.

- I sammenheng med kollisjoner kan det oppstå fysiske skader på drivstoff-systemet, som igjen kan føre til at drivstoff slippes ut i motorrommet. Hvis det samtidig eksempelvis oppstår kortslutninger som avgir gnister, kan bensindampen antennes, sier Schjølberg.

Ingen grunn til panikk

«- Vi vet at det har vært en del svindel med store SUVer, blant annet i Danmark. Folk har ikke råd til å eie dem lenger.»


Han mener imidlertid det er liten grunn til å være bekymret for bilbranner.

- Det tar vanligvis mellom ti og tjue minutter fra en bilmotor begynner å brenne til bilen er overtent. Det vil vanligvis være god tid til å ta med seg verdisaker før man forlater bilen, sier Schjølberg, som knapt har vært borti eksempler på at bilbranner har ført til personskader.

- Filmindustrien er glad i å bruke eksploderende biler. Men faktum er at bensintankene i bilene i mange år har vært konstruert slik at de ikke skal eksplodere. Eksplosjon trenger man derfor normalt ikke å være redd for, sier Schjølberg.

Hold motorrommet rent

Ifølge leder i utredningsavdelingen i If Skadeforsikring, Rune Schjølberg, er det svært sjeldent at bilbranner fører til personskader. Foto: Colourbox.com Vis mer


Den som er redd for bilbrann, har også mulighet til å redusere risikoen for at brann skal oppstå:

- Oljesøl og smuss i kombinasjon med varme motordeler er ikke gunstig. Vi kan derfor si at en ren motor er et godt, forebyggende tiltak. I tillegg vil et generelt godt vedlikehold kunne begrense risiko for brann, sier Schjølberg.

Kilder: Sjef for Utredningsavdelingen i If Skadeforsikring Rune Schjølberg, leder for Personsskadeavdelingen i If Skadeforsikring Margrethe Aflangrud.

Les også:

  • Svindlere koster deg 1.500 kr
  • Bulkeren stikker av - du betaler regningen
  • På offensiven mot ulovlig chiptrimming
  • Pass deg for andres gjeld
  • DinSide Motors juveler