Flere avgiftsgunstige motorer fra Volkswagen

Volkswagen lanserer en rekke nye motorer i Golf, Touran, Golf Plus og Jetta. Den svakeste er en nedtrimmet variant av 1,4-literen i Golf GT og yter 140 hestekrefter. Det gjør den svært gunstig med tanke på norske avgifter.

Jetta 2,0 FSI Vis mer

Flere avgiftsgunstige motorer fra Volkswagen

  1. Store bilder


Golf og Golf Plus får denne effektvarianten allerede i høst, mens Jetta og Touran må vente til årsskiftet. I tillegg vil Touran, Golf Plus og Jetta også få 1,4-literen med 170 hestekrefter som vi i dag finner i Golf GT. Den lille 1,4-literen med både turbo og kompressor vil altså utgjøre et langt mer avgiftsgunstig alternativ til 2,0 FSI, og Volkswagen opplyser da også at den på sikt vil bli byttet ut.

Kraftig diesel

Også på dieselsiden er det forandringer. 2,0-literen med 170 hestekrefter fra Golf GT vil rundt årsskiftet i tillegg finne veien inn under panseret på Touran og Jetta som et supplement til den 140-hesters versjonen de i dag har av samme motor.

Beskjedent forbruk

Touran 2,0 TDI DSG Vis mer


Verken priser eller alle tekniske data er foreløpig tilgjengelig, men det er naturlig å se på 1,4-literen med 140 hester som et alternativ til 2,0 FSI med 150. De to vil trolig by på omtrent like ytelser, men 1,4-literen har lavere forbruk med sine, i Jetta, 0,71 liter per mil på blandet kjøring mot 0,78 for 2,0 FSI. 170-hesters versjonen av 1,4-literen bruker 0,73 liter. Kanskje vil den nye dobbeltladede motoren med sitt flotte bunndrag og beskjedne forbruk også trekke kunder fra dieselmotorene?

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder