"Flerbruksbilenes konge" fornyes

I over 20 år har Renault Espace/Grand Espace tilhørt referansene i sitt segment: De store flerbruksbilene. Den er blitt solgt i over en million eksemplarer i løpet av den tiden. Konkurransen er gradvis blitt tøffere, men Espace har tilpasset seg. Nå har Renault ment det var på tide med nok en oppgradering av modellen.

Vis mer

"Flerbruksbilenes konge" fornyes

  1. Store bilder
En mulig setekonfigurasjon Vis mer


Dagens Espace, Espace IV, så dagens lys i 2002, hvilket betyr at den allerede er inne i sitt fjerde leveår og at en midtlivs-oppfriskning er på sin plass. Oppfriskningen går på både eksteriør, interiør og drivlinjer.

Ny front

Utseendemessig skal man kjenne dagens modell meget godt for å få øye på endringene som er foretatt utvendig. Produsenten sier da også selv at det dreier seg om en lettere "re-styling". Det er særlig grillen og støtfangeren foran som har fått en slags oppmykning av linjene mens hovedlyktene har fått et snev av high-tech design. Det blir nå mulig å få sin Espace med bi-xenon svingbare lykter. Også baklyktene har fått ny design som ifølge Renault "minner" om LED-lykter... Ellers kan nye Espace fås i nye farger og med nye felgdesign.

Også interiøret blir oppgradert; setekledselen og fargeutvalgene blir nye på alle versjoner. Midtkonsollen er ny og skal være blitt mer ergonomisk samtidig som den har fått flere oppbevaringsrom med lokk. Der finnes også multimediakontrollene. De betjener blant annet det nye og avanserte Carminat navigasjons- og kommunikasjonssystemet som heretter blir å finne i Espace/Grand Espace etter å ha blitt introdusert i Laguna Facelift i fjor.

Vis mer


2,0-liters diesel på 175 hestekrefter

Bilen vil være tilgjengelig med syv motoralternativer - tre bensinmotorer og fire common rail dieselmotorer. Valget står mellom fire eller seks sylindre, og mellom sekstrinns manuelle girkasser på den ene siden og fem- eller sekstrinns automatgirkasser på den andre. De tre bensinmotorene er kjente fra før og yter fra 140 til 245 hestekrefter. Sistnevnte er en 3,5-liters V6 som gir Espace meget gode ytelser på vei: 8,1 sekunder oppgis fra 0 til 100 og toppfarten på 225 kilometer i timen er mye for en stor og tung flerbruksbil.

Vis mer


Den nye toliters dieselmotoren som er et resultat av Renault/Nissan-samarbeidet gjør nå sitt inntog i Espace-modellrekken. Det er en meget moderne motor som kan sammenlignes med Toyotas 2,2 D-4D-motor på 177 hester. Disse motorene tar i bruk de nyeste teknologier for å sikre en mykere, mer stillegående og mer effektiv gange enn tidligere. I Renault Espace kommer den i en 150- og en 175-hesters variant. Førstnevnte har et dreiemoment på 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger mens 175-hesteren drar med 360 newtonmeter fra 1.750 omdreininger. Denne motoren skal klare å ta Espace fra 0 til 100 på under 10 sekunder.

Ansiktsløftet Espace er nettopp kommet i salg i Europa. Vi vil komme tilbake med utvalg og priser for Norge etterhvert.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder