<b>FJERNKONTROLL:</b> Slik virker det, ifølge Land Rover. Foto: LAND ROVER
FJERNKONTROLL: Slik virker det, ifølge Land Rover. Foto: LAND ROVERVis mer

Fjernstyrt Range Rover Sport

Med denne appen fungerer bilen som en radiostyrt lekebil... vel - nesten, da.

Nei, det er ikke i og for seg revolusjonerende. Men her har utviklerne et forslag til nyttig og enkel bruk av eksisterende teknologi for å hjelpe førere som er litt ute å kjøre, bokstavlig talt, å redde seg inn fra den vanskelige situasjonen takket være en app for smarttelefon.

Dette forutsetter naturligvis at bilen har funksjoner for å være minst delvis selvkjørende - noe som kommer mer og mer hos fler og fler bilprodusenter.

Les mer om da vi prøvde selvkjørende Volvo og Mercedes-Benz-biler!

Terrengkjøring

I utgangspunktet angår det ikke så mange av oss, men vi har selv erfart at folk som kjører virkelig offroad ofte trenger noen som står ved siden av for å vise hvordan føreren bør manøvrere. For eksempel øverst i en bratt nedoverbakke der det er umulig å se ned bakken og eventuelle hindringer på grunn av panseret som stikker ut.

TELEFON-HJELP: Med fjernstyrings-appen kan bilen kjøres gjennom vanskelig terreng fra utsiden. Foto: LAND ROVER Vis mer


OK, kamera-løsninger finnes, men de dekker ikke alle vinkler - eller tenkbare situasjoner. Med denne app-en kan man derimot, ifølge Land Rover - produsenten av Range Rover Sport - klare seg uten en slik «personlig assistent», da man selv kan stå utenfor bilen og være både assistent og fører med en gang.

Les også: Vi prøver Volkswagens geniale tilhenger-assistent.

Nøkkelen kreves

Joda, systemet fikser selv girskift, rattutslag, gass og brems - men hastigheten er dog begrenset til maksimalt 7 kilometer i timen for at man skal kunne gå i max power walk langs bilen. Og kommer men lenger unna enn ti meter, stopper bilen av seg selv.

Ja, og om noen skulle være i tvil: Bilnøkkelen må den som styrer med app-en ha med seg, ellers virker ikke systemet.

Les også: Stjeler bilen med fjernkopiert nøkkel!

Slik fungerer det i praksis:


Krise-minimering

Idéen er at, hvis man har havnet i en situasjon der man ikke har den nødvendige oversikten inne i bilen, kan man stille seg utenfor og kontrollere på en detaljert måte bilens bevegelser. I Range Rover Sport-prototypen innebærer dette for eksempel å foreta 180-graders manøvre i trafikk, noe utviklingsteamet til Jaguar Land Rover har satset spesielt på og som de kaller Multi Point Turn. Eller rygge ut av en lomme der man ikke ser noe som helst av kryssende trafikk bak en.

Har man blitt inneklemt i en parkeringslomme av hensynsløse eller tankeløse medtrafikanter, kan man manøvrere bilen ut via fjernstyring.

TELEFON-HJELP: Med fjernstyrings-appen kan bilen kjøres gjennom vanskelig terreng fra utsiden. Foto: LAND ROVER
TØFFE TAK: Er man i en knipe, kan det være greit å se fra utsiden hvordan situasjonen fortoner seg for å manøvrere riktig via fjernstyring. Foto: LAND ROVER
VANLIG TELEFON-APP: Med denne blir bilen som en radiostyrt lekebil i full størrelse! Foto: LAND ROVER
FJERN, MEN NÆR: Appen virker bare opptil ti meter fra bilen. Foto: LAND ROVER
HELST UTENFOR: I Visse situasjoner har man det tryggere utenfor enn inne i bilen... Foto: LAND ROVER
PROBLEMLØSER: Her har noen parkert så nær at man ikke kommer inn i bilen. Da er fjernkontrollen god å ha. Foto: LAND ROVER