<B>SELEKTIV:</B> Volvos aktive fjernlyskontroll gjør at føreren slipper å tenke på dimming av fjernlyset ved møtende eller langsgående trafikk. Foto: VOLVO
SELEKTIV: Volvos aktive fjernlyskontroll gjør at føreren slipper å tenke på dimming av fjernlyset ved møtende eller langsgående trafikk. Foto: VOLVOVis mer

Fjernlys som alltid er på

Volvo sørger for å styre lyset når det blir nødvendig.

Fjernlyset er svært hyggelig å ha når en er mutters alene på landeveien, men det kan fort bli plagsomt både for møtende bilister og bilister foran hvis du plutselig glemmer å dimme tidsnok.

La oss heller ikke glemme hvilken byrde det kan være for føreren selv, som hele tiden må skru av, skru på og skru av fjernlysene. Som kjent er det bare så vidt mange norske bilister makter å skru på blinklyset, så løsningen Volvo presenterte under årets motormesse i Geneve bør derfor være fristende for mange.

Les også: Mange gjør dette feil

«Aktiv fjernlyskontroll»

Lysteknologien, som i første omgang blir tilgjengelig som ekstrautstyr på modellene S60, V60 og XC60, har fått navnet Active High Beam Control ("aktiv fjernlyskontroll"), og gjør det ifølge Volvo mulig å ha fjernlyset på kontinuerlig, uten at det blender verken motgående trafikk, eller trafikk som ligger foran ens egen bil.

Ved å benytte det nøyaktige videokameraet som allerede er montert i bilen ved bakspeilet, og som benyttes av kollisjonsdeteksjons-systemet og det automatiske bremsesystemet, kan en skille ut uønskede objekter med opptil 1.5 graders presisjon.

Informasjonen fra kameraet sendes videre til en projeksjonsenhet som er intregrert i frontlyktene, der en liten sylinder med metallbiter gjør det mulig å blokkere de delene av lysstrålen som ellers ville ha truffet andre biler.

Les også: Disse varsellampene må du ta alvorlig

Lyser opp farer

Dermed forblir alle andre områder fortsatt opplyst av fjernlyset, noe som blant annet skal gjøre det enklere å oppdage syklister, fotgjengere, dyr og andre potensielle farer i veikanten. Systemet vil også unngå å blende motorsykler.

– Teknologien gjør kvelds- og nattkjøring tryggere og mer komfortabel. Det gjør det også enklere å fokusere på selve kjøringen, sier professor Lotta Jakobsson, senior teknisk spesialist ved Volvos sikkerhhetssenter.

Volvo er ikke de første som utvikler slike systemer. Volkswagen skal blant annet ha brukt et tilsvarende system i en eksklusiv modell som ikke uten videre er tilgjengelig i Norge (Phaeton). OPPDATERT: Våre alltid hyggelige lesere kan fortelle at tilsvarende dynamisk lysløsning også kan leveres på blant annet VW Passat og Golf, og på Audi A5.

Du kan se video av Active High Beam Control-systemet under. Inn med teskje-faktoren er ganske høy.