<b>NY GIV:</b> Med fjerde generasjon Prius tar Toyota en velprøvd formel, finpusser den og bruker nye ingredienser for et bedre og høyst tidsriktig resultat.  Foto: KNUT MOBERG
NY GIV: Med fjerde generasjon Prius tar Toyota en velprøvd formel, finpusser den og bruker nye ingredienser for et bedre og høyst tidsriktig resultat. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Fjerde generasjon Toyota Prius prøvekjørt

Fjerde generasjon er ute og er selvsagt bedre enn forgjengeren. Men den har mer ved seg enn som så.

Etter noen kjøreturer i nye Toyota Prius er konklusjonen rimelig klar: Dette er mer, men bedre, av velkjente saker.

Toyota har her brukt en teknisk ganske avansert grunnformel og har oppgradert de fleste ingrediensene.

Resultatet er en bil Prius-kundene utvilsomt vil bli begeistret for, en romsligere, mer velkjørende, sikrere og mer anvendelig bil – kort sagt mer enn det vi forventet.

Og: Noe som kan tiltrekke kunder som ikke vurderte bilen på grunn av manglende mulighet for å trekke tilhenger: Nå kan den utstyres med tilhengerfeste og dra opptil 725 kilo.

Med et unntak: Nye Prius har faktisk mindre krefter enn før – det var overraskende å konstatere at maksimal effekt nå er nede i 122 hestekrefter, mens forgjengeren hadde 136.

Som vi skal komme tilbake til, er det likevel slett ikke noen dramatikk i det.

Les også: Hybrid eller ladbar hybrid?

VELKJENT: Silhuetten er ved første blikk ikke veldig mye annerledes enn forgjengerens, men Prius 4 er en helt ny bil på ny plattform. Kupéen er flyttet fremover og bilen er både lavere og lengre enn den forrige. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fortsatt dråpe

Designen er den første åpenbare endringen. Her går det i linjer og vinkler og modernistiske grep som gir bilen et distinkt utseende, men det er ikke alle som har sansen for det kreative formspråket, som vi tror reflekterer japansk mer enn vestlig kulturarv.

Den etter hvert klassiske dråpeformen er likevel beholdt, så Prius av 4. generasjon har en helt tydelig Toyota-identitet samtidig som den også har en gjenkjennelig Prius-identitet, slik den ble definert da generasjon 2 kom i 2004.

Vår test av Prius 2 kan du for øvrig lese her.

Profilert

Hva mener du?

Nye Toyota Prius er... (Avsluttet)
Stygg(51%) 1797
Pen(34%) 1179
Usikker(15%) 535
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Særlig for en bil som skal ha en markert miljøprofil, er nettopp profilen viktig, og det er denne som i stor grad bidrar til at luftmotstandskoeffisienten blir så lav som 0,24.

Bilen er blitt lavere – nå 147 centimeter – og taktets høyeste punkt er dratt frem med 17 centimeter i forhold til forgjengeren.

Akselavstanden er fortsatt like lang som i dagens Prius – 270 centimeter, men den mer foroverlente bilen er nå 6 centimeter lengre og måler 454 centimeter.

Bredden har også økt noe – nå er Prius 176 centimeter bred.

Ny arkitektur

Likevel er de konstruksjonsmessige endringene større enn disse tallene tyder på.

Prius er nemlig bygget på en helt ny plattform som er en del av Toyota-konsernets nye produktstrategi der alle nye modeller skal baseres på en felles arkitektur kalt TNGA (Toyota New Global Architecture).

Prius-plattformen er den første som springer ut fra denne arkitekturen og den har fått navnet GA – C, som indikerer at det dreier seg om en bil i kompaktklassen.

PÅ 19. ÅRET: Nærmest ser vi første generasjon Prius som kom i 1997 i Japan og kom hit i 2000. Siden har det gått slag i bedre slag. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Sitter lavere

Et av resultatene av fornyelsen er en bedre layout og generelt bedre organisering av interiøret i bilen.

Man sitter lavere nå enn før – det såkalte «hoftepunktet» er flyttet ned med nesten seks centimeter - og flere mekaniske komponenter er plassert lavere i bilen. Vi fant generelt en bedre sittestilling enn før i forhold til pedaler og ratt. Vi fikk for øvrig inntrykk av at sistnevnte har fått noe bedre justeringsmuligheter enn på dagens Prius.

Samlet gjør endringene at bilens reduserte høyde ikke går ut over innvendige plassforhold – tvert imot er disse bedre enn på dagens modell. Man har inntrykk av noe bedre armslag, takhøyden foran er meget bra, den bak er fortsatt noe begrenset grunnet fasongen på karosseriet.

Toyota Mirai: Mener hydrogen er fremtiden

PRIRAI? Dette er miljøprofilen til Toyota anno 2016. Her aner vi stilelementer både fra hydrogenbilen Mirai, tidligere Prii og øvrige Toyota-familie. Foto: KNUT MOBERG Vis mer




Kjører mer voksent

Det medfører også at bilens tyngdepunkt er vesentlig lavere. Sistnevnte punkt, kombinert med en strukturstivhet som er forbedret med hele 60 prosent, gjør sitt til at bilen oppleves mer stabil på veien og kjøreegenskapene er merkbart forbedret.

Det gjør heller ikke noe at bakstillingen har fått doble triangelarmer i stedet for torsjonsaksel, noe som bidrar til å gjøre kjøreegenskapene mer «voksne» - der forgjengeren kunne virke litt spretten over ujevnhetene har vi nå følelsen av at bilen sitter bedre på veien.

Siden vi er inne på kjøreegenskapene, er disse blitt klart bedre for hver generasjon og fremstår som både ryddige og gode så vidt vi kan bedømme utfra de første kjøreturene over cirka 25 mil.

I forhold til vår opplevelse da vi testet generasjon 2 er dette blitt mye, mye bedre.

GOD OVERSIKT: Bra og mindre bra side om side. Vi synes førermiljøet ser rent og luftig ut. Arven fra tidligere generasjon er tydelig, men inntrykket av materialkvaliteten er fortsatt ikke det bestte selv om det er tydelig forbedret. Berøringsskjermen er til tider plundrete å betjene under kjøring. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ta det med ro

«Inspirerende» er fortsatt ikke ordet å bruke, men det er for så vidt ikke noe ankepunkt mot denne bilen som er laget for et «laid-back» bruksmønster og avslappet kjørestil.

Den nye elektriske servoen fungerer greit og bilen følger sporet føreren ber den om å følge, dog uten å gi spesielt gode tilbakemeldinger.

At det ikke er en bil som er utviklet for folk som er ute etter sportslige kjøreopplevelser understrekkes av drivlinjen, der motorene nå faktisk har fått sine ytelser noe redusert i forhold til forgjengerens: Fra 136 hestekrefter er nå hybridsystemets samlede ytelse nede i 122.

Les også: Test av Toyota Prius + Seven

STØRRE: Batteripakken er det nå blitt plass til lenger ned, og bagasjerommet er blitt 56 liter større enn på forgjengeren - totalt 501 liter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Mer harmoni

Men for straks å berolige leseren: Nye Prius oppleves slett ikke som svekket, snarere tvert i mot. På papiret oppgis 0-100-tiden til 10,6 sekunder, bare en anelse mer enn før, men vi opplevde i praksis bilen som like kvikk, for det første, og med mer harmonisk fremdrift, for det andre.

Vi fant også ut at bilen kan kjøres temmelig fort på motorvei, fortsatt med lavt lydnivå og fortsatt med god retningsstabilitet.

Transmisjonen (det dreier seg ikke om noen girkasse i tradisjonell forstand), er fortsatt overlatt til et planetgir og er dermed av CVT-typen (kontinuerlig variabel). Systemet er forbedret siden forrige gang i den forstand at det gjør mindre av seg og gassresponsen oppleves nå mer direkte enn tidligere.

Det skal også tyngre fot til på gassen før den fyker opp i maksimalt turtall og blir hengende der - noe som ikke er behagelig for ørene. Men det venner man seg nå raskere til å unngå - behovet melder seg rett og slett i mindre grad.

Les også: Vi har testet oppdatert Toyota Auris stasjonsvogn

Oppgradert hybridsystem

Teknologien er velkjent og velprøvd, men oppgradert med en rekke forbedringer. Bensinmotor pluss elmotor samarbeider for en mest mulig effektiv fremdrift og man kan velge mellom kjøreprogrammene Normal - der forholdet ytelser/ drivstoffeffektivitet optimeres, Eco, der drivstoffeffektivitet får prioritet over ytelsene, og Power, der ytelsene får prioritet på bekostning av drivstofføkonomien.

TETTPAKKET: I motorrommet ser vi bortest dekselet over bensinmotoren på 1,8 liter. På hitsiden sitter transmisjonsenheten med generator, elmotor/generator, planetgir og overføringsenhet.Elmotoren driver bilen på egenhånd ved oppstart, og i revers. Den kan drive bilen alene opptil 50 kilometer i timen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Batteripakken er som tidligere av typen nikkel-metallhydrid (NiMh) og har omtrent samme kapasitet som tidligere. Den er imidlertid mer kompakt og er blitt plassert lavere i bilen, under baksetene. Dette er muliggjort gjennom bruken av den nye TNGA-arkitekturen. Batteriet kan øke rekkevidden oppnådd gjennom regenerering av energi.

Bensinmotoren er fortsatt en 1,8-liter som fungerer etter Atkinson-prinsippet og som ifølge de japanske ingeniørene som var tilstede på lanseringen nå har fått en rekordartet termisk virkningsgrad på 40 prosent.

Elmotor/generator og generator er integrert i en kraftfordelingsenhet av transaksel-typen sammen med planetgir og reduksjonsgir.

INNMATEN: I motsetning til de ladbare hybridene, fungerer systemet i Prius som et lukket system som genererer sin egen strøm til elmotoren og bidrar til jevnt lavere forbruk. Foto: TOYOTA Vis mer


Den elektroniske kontrollenheten (Power Control Unit eller PCU) er en tredjedel mindre enn før samtidig som den er mer effektiv med en reduksjon av strømtap på 20 prosent.

Alt i alt har nye Prius betydelig forbedret drivstofføkonomi enn tidligere. Vi hadde ikke anledning til å teste dette formelt, men kjørte på ned mot 0,4 liter per mil uten det minste forsøk på å kjøre økonomisk.

Oppgitt forbruk er 0,3 til 0,33 liter på mila avhengig av hjulstørrelse og CO2-utslipp fra 70 gram per kilometer.

Les også: Toyota RAV4 hybrid endelig testet

LUFTIG: Man har et inntrykk av god plass foran i bilen. Sittestillingen er bedre enn på forgjengeren, men seteputene kunne vært en anelse lengre. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Bra priset

Selv om Prius ikke nyter godt av de samme avgiftsfordelene som ladbare hybrider og særlig elbiler, synes vi prisene er meget gode på nye Prius. Og prislisten er enkel å forholde seg til: Nye Prius kommer i tre utstyrsversjoner: Active, Active Style og Executive.

  • Active koster 277.900 kroner
  • Active Style koster 296.400 kroner
  • Executive koster 314.300 kroner

SKARP DESIGN: Onde tunger finner noe reptil-aktig over dette oppsynet, men uansett er nye Prius utvilsomt gjenkjennelig på veien. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Velutstyrt

Man får helt klart mye bil for pengene - bilen er ganske velutstyrt i utgangspunktet og allerede graden Active inkluderer Touch 2-systemet med 7-tommers berøringsskjerm (uten CD-spiller), ryggekamera, bluetooth trådløs-opplegg, DAB+ radio og USB kontakt, nøkkelfri adgang (fører) og start, 2-soners automatisk klimaanlegg og 60/40 nedfellbart baksete

Med denne graden får man også 15-tommers aluminiumsfelger Bi-LED hovedlys, automatisk fjernlys, og «Følg meg hjem» lysfunksjon.

På sikkerhetssiden er følgende standard:
Toyota Safety Sense med radar, som inkluderer de nevnte automatiske fjernlysene,
Kollisjonsvern med autobrems og fotgjengervarsling, skiltgjenkjenning, filskiftvarsling med styreassistanse, adaptiv konstantfartsholder som fungerer i alle hastigheter og tretthetsvarsler.

«SYNSK»:Nye Prius er utstyrt med en mengde sikkerhetssystemerfor å hindre ulykker, som fotgjengerregistrering og autobrems. Foto: TOYOTA Vis mer


Utstyrsnivået over, Active Style, har i tillegg som standard 17-tommers alufelger (det gjør at normert forbruk og utslipp stiger fra henholdsvis 0,3 liter per mil og 70 gram CO2 per kilometer, til 0,33 og 76). Den har også skinnratt, head Up Display (HUD) (frontrutedisplay) i farger, Vannavvisende sideruter foran, blindsonevarsel (BSM) og Krysstrafikkvarsel (RCTA), automatisk nedblending av innvendig speil, nøkkelfri adgang for både fører og passasjerdører samt bakluke – og mykt materiale i øvre del av dørene foran.

Toppnivået, Executive, leveres som standard med det øvrige tilgjengelige utstyret unntatt metallic lakk og skinninteriør, som koster henholdsvis 5.200 kroner (6.500 for perlemorhvitt) og 14.500 kroner. I tillegg til Active Style har den premium-lydpakke fra JBL, såkalt 6. sans sensorpakke (regnsensorer, parkeringssensorer med autostopp, parkeringsassistanse, OG+ navigasjon og trådløs mobillader.

FORTSATT LITT LAVT: Høye voksne vil finne takhøyden i laveste laget, men benplassen er grei i de fleste tilfeller. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Konklusjon: Anti-stress

Vær med og nominer kandidater til årets bil!

Vi søker 30 kandidater til Årets Bil 2017-kåringen. Synes du Prius er en aktuell kandidat? (Avsluttet)
Ja(53%) 966
Nei(43%) 783
Vet ikke(3%) 63
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Man kan kose seg under kjøreturen i Prius. Fordelen med denne typen bil, særlig når den er blitt så bra som nå, er at man oppmuntres til å legge an en avslappet kjørestil, slik at man kan stresse ned og nyte turen med lavt støynivå og god komfort.

Det er ingen vits i å jage turtall og haste gjennom svingene, det liker ikke bilen og det vil heller ikke de som sitter i den. Samtidig er ytelsene gode nok for de fleste.

Vår konklusjon er at Prius har blitt et stadig mer raffinert produkt med årene og den mest modne hybriden på markedet.

Tatt i betraktning det gode forholdet mellom ytelser og forbruk og det hyggelige prisbildet, ser vi på Prius som en av de mest attraktive Toyota-modellene og en grei femmer på terningen.

Testresultat

Toyota Prius 2016

Behagelig å kjøre, lavt støynivå, kan kjøres meget økonomisk, ytelsene oppleves overraskende gode tross redusert total effekt

Styring med lite tilbakemelding, snau takhøyde bak for høyvokste, bedre, men fortsatt ikke veldig god kvalitetsfølelse i interiøret


Flere bilder:

Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
LUFTIG: Man har et inntrykk av god plass foran i bilen. Sittestillingen er bedre enn på forgjengeren, men seteputene kunne vært en anelse lengre. Foto: KNUT MOBERG
FORTSATT LITT LAVT: Høye voksne vil finne takhøyden i laveste laget, men benplassen er grei i de fleste tilfeller. Foto: KNUT MOBERG
STØRRE: Batteripakken er det nå blitt plass til lenger ned, og bagasjerommet er blitt 56 liter større enn på forgjengeren - totalt 501 liter. Foto: KNUT MOBERG
NY GIV: Med fjerde generasjon Prius tar Toyota en velprøvd formel, finpusser den og bruker nye ingredienser for et bedre og høyst tidsriktig resultat. Foto: KNUT MOBERG
PRIRAI? Dette er miljøprofilen til Toyota anno 2016. Her aner vi stilelementer både fra hydrogenbilen Mirai, tidligere Prii og øvrige Toyota-familie. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
SKARP DESIGN: Onde tunger finner noe reptil-aktig over dette oppsynet, men uansett er nye Prius utvilsomt gjenkjennelig på veien. Foto: KNUT MOBERG
GOD OVERSIKT: Bra og mindre bra side om side. Vi synes førermiljøet ser rent og luftig ut. Arven fra tidligere generasjon er tydelig, men inntrykket av materialkvaliteten er fortsatt ikke det bestte selv om det er tydelig forbedret. Berøringsskjermen er til tider plundrete å betjene under kjøring. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
VELKJENT: Silhuetten er ved første blikk ikke veldig mye annerledes enn forgjengerens, men Prius 4 er en helt ny bil på ny plattform. Kupéen er flyttet fremover og bilen er både lavere og lengre enn den forrige. Foto: KNUT MOBERG
HYBRID I SKUDDET: Det er ikke bare de ladbare hybridene som øker: Nye Prius (bildet), sammen med de andre Toyota-hybridene hjelper Toyota til å bli en av de desiderte vekstvinnerne i mai. Foto: KNUT MOBERG
PÅ 19. ÅRET: Nærmest ser vi første generasjon Prius som kom i 1997 i Japan og kom hit i 2000. Siden har det gått slag i bedre slag. Foto: KNUT MOBERG


TEKNISKE DATA
Drevne hjulForan
Pris:Fra 277.900
Hybridsystem:Bensinmotor + elmotor
Effekt:122 hk
Ved o/min5.200
Girkasse:CVT / Planetgir
  
Bensinmotor:R4 bensin Atkinson
Slagvolum:1.798 ccm
Effekt:98 hk
Dreiemoment:142 Nm
Ved o/min3.600
Elmotor:Permanent magnet synkron
Effekt:72 hk
Dreiemoment:163 Nm
  
Aks. 0-100 km/t:10,6 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,30-0,33 l/mil
CO2:70-76 g/km
Lengde:454 cm
Bredde:176 cm
Høyde:147 cm
Akselavstand:270 cm
Egenvekt:1.375-1.400 kg
Hengervekt:725 kg
Bagasjerom:501/1.633 liter (VDA)


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her