SE VIDEO: Fred Hanssen er ikke som andre fiskere. Når han ikke holder dorgefart, er han Europas raskeste på land i sin Top Alcohol Dragster. Nå vil han bli verdensmester. I denne minidokumentaren forteller han om den dramatiske krasjen i 2016, familien og sin vei mot målet. Vis me... Vis mer

Temmer 4600 hester

Fiskeren Fred er Norges ukjente dragracing-stjerne

Han er europamester og nå vil han erobre verden. Med 0-100 km/t på 0,8 sekunder. Men en dramatisk krasj i fjor holdt på å stoppe drømmen.

Når 4600 hester for fullt øs, dekkene klorer seg i asfalten på ekte Flåklypa-vis og stikkflammene fra rein metanol svir nakkehårene, sitter fiskeren Fred Hansen inni med lynkjappe reflekser, tung gasspedal, puls i nærmere 200 i et forsøk på å ratte djevelskapen rett fram.

Det er som om han skulle håndtert en vill rodeookse som både går på skumle anabole og med hissige nåler i pompen. Rake veien i 400 meter.

I GARNET: Fred Hanssen må nærmest kle på seg dragracing-bilen sin, som leverer 4000 hester. Foto: Privat Vis mer

Fred Hanssen fra Åfjord i Sør-Trøndelag er ikke som andre fiskerimillionærer og velger dorgefart. For mye av pengene bruker han på sin heftige hobby: Top Alkohol Dragster. Vi snakker langt i fra fred og ro. For dette gjør 0-100 km/t på 0,8 sekunder. Og kvartmila ( 402,25 meter) rusler unna på fem sekunder. Rekorden er 5,30, og da er bilen nesten opp i 500 km/t. Snakk om rakett på hjul!

- Når man først stiller seg opp på startstreken, blir man så rolig at det nesten er skremmende, sier Fred.

- Det gir et vanvittig kick. Og når man kommer i den andre enden av banen har man bare lyst til å snu og kjøre råfort tilbake igjen.

Fisk og amcar

Fred vokste opp på Roan i Trøndelag. Mer eller mindre i en båt fordi både bestefar og faren drev med fiske. Og fisker har han vært siden 14-15-årsalderen.

- Et steinhardt yrke, sier Fred, som nå har solgt et par av båtene.

Men det var ikke bare båt som lokket. Tidlig ble han genuint interessert i amcar.

- Da jeg var 5 år, fikk jeg en Corvette lekebil i julegave. Da var det gjort, ler Fred.

Dragracing-interessen kom etter hvert som en naturlig del av amcar-miljøet. Den første dragsteren kjøpte han i 2006. Og da ble han helt bitt fra første gasspådrag.

Dragracing handler enkelt og greit om å kjøre 0-402 meter på kortest mulig tid. Det konkurreres i mange forskjellige klasser. Fred Hanssens bil er blant de heftigste. Top Alcohol er den nest råeste klassen.

RUNDKAST: Denne dramatiske krasjen i fjor kunne gått ille. Men Fred kunne krabbe uskadd ut fra vraket. Foto: Youtube Vis mer

- Man må bygge bilen rundt seg. Det er som å kle på seg et instrument. Og føler hver eneste del og detalj.

- Så må vi vise hvem som er sjefen. For hvis du lar en slik bil få fritt spillerom, tar den helt over.

- Det er helt rått. Men det krever sin mann. Man må først og fremst være uredd.

«Hvis du lar en slik bil får fritt spillerom, tar den helt over.» Fred Hanssen

Det er en ekstremsport. Og da kan det skje ekstreme ting, også. Noe Fred fikk erfare i november i fjor.

Dramatisk krasj

Rett etter starten fikk han en sladd, bilen skjenet til høyre inn den andre banen, smalt inn i steinmuren, to et rundkast - før den landet på taket. Utrolig nok kunne Hanssen krabbe uskadd ut. (Etter 3:50 ut i videoen ser du det fatale krasjet.)

- Jeg kunne heldigvis krabbe ut uten et eneste blåmerke, sier han ettertenksomt.

- Men jeg har til gode å bli redd. Da kunne jeg ikke holdt på med dette.

I STIMEN: - Jeg hadde aldri greid dette alene, sier Fred, som benytter enhver anledning til å rose teamet og alle støttespillerne han har rundt seg. Foto: Privat Vis mer

Rakettfart til topps

Han startet karrieren i klassen Supercomp.

- Det hele var et eventyr. I løpet av tre år gikk vi fra 0 til å bli Europamestere.

Han sitter i førerstolen, men snakker hele tiden i «vi»-form. Vi som kjører. Vi som vinner. Vi som står sammen. For teamet er viktig.

- Jeg hadde aldri greid dette alene. Har du gode folk rundt deg, så får du resultater, sier Fred om de fem i teamet.

Etter hvert løp må motoren på 4800 hester få full service. Og blåser den i filler, noe som kan skje når de ekstreme ytelsene får en «bånnski» med fritt spillerom, koster en ny 50 000 dollar.

Racing i blodet

Datteren Celina (14) har også arvet interessen, som ifølge Fred har vært med på billøp siden hun lå i bagen.

SPINNER VIDERE: Han har vokst opp med fiske. Nå er det full gass med bilhobbyen. Vis mer

- Pappa har kjørt i hele livet mitt, så det var naturlig for meg å starte med det, også, sier Celina, som kjører Junior Dragster.

Da er hun blant Norges raskeste 14-åringer, som bruker bare 8 sekunder på 200 meter. Toppfarten da er 130 km/t.

- Det finnes knapt en gatebil som kan slå en slik bil på en slik distanse, sier den stolte far.

30. august stiller han til start med 130 000 på tribunen. Da er det fire hele dager med moro i Indy.

Fred satser for fullt i 2018 og har som mål å være med i alle 24 løp.

- Det å kunne kjøre semitraileren rundt i USA og se og oppleve dette her, er et rent privilegium.

Men hobbyen koster. Årsbudsjettet for å kjøre full serie er 2 mill. kroner.

- Man må ofre tid - og ikke minst penger. Vi har klart det, men vi gir oss ikke. Vi greide å ta Europa. Nå skal vi ta resten av verden, også.

Mange av konkurrentene har knapt noe som heter budsjett. Det finnes førere som eier sine egne racerbaner og stiller i en annen liga rent økonomisk.

- Men da finnes ikke noe som er morsommere enn å slå dem, heller, ler den joviale trønderen.

PS! Alle løpene sendes direkte på NHRA.com. Klikk deg inn og følg Freds (raske) vei mot målet!