Fisker Karma er en sportslig luksusbil med en hybrid drivlinje etter samme prinsipper som Chevrolet Volt og Opel Ampera, altså en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger.TÜV har målt snittforbruket til lave 0,21 liter per mil. Foto: Fisker
Fisker Karma er en sportslig luksusbil med en hybrid drivlinje etter samme prinsipper som Chevrolet Volt og Opel Ampera, altså en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger.TÜV har målt snittforbruket til lave 0,21 liter per mil. Foto: FiskerVis mer

Fisker Karma med 0,21 liter per mil

Det anerkjente tyske instituttet TÜV har målt forbruket til Karma. Resultat: 0,21 liter per mil.

Henrik Fisker er glad i dag. Mannen bak de ladbare hybridbilene som bærer hans navn har fått en aldri så liten revansj etter den amerikanske halv-nederlaget tidligere i år. Det amerikanske miljøverndirektoratet (Environmental Protection Agency eller EPA), som må gi en bil dens offisielle utslippstall før den slippes på markedet, annonserte nemlig et blandet forbruk på 0,45 liter per mil, altså en god del mer enn de tallene Fisker tidligere har operert med.

Nulltjueén

Men nå har altså det tyske tekniske sertifiserings- og kontrollinstituttet TÜV gjort bedre enn å reprodusert Fiskers egne tall i test. 0,21 liter per mil - det betyr at bilen i snitt skal kunne tilbakelegge ikke langt fra fem mil på en liter bensin.

Bruksmønster avgjør

Det er ordene "i snitt" som er viktige her, for i realiteten vil forbruks- og utslippstallene på denne typen bil (hybrid av typen elbil med rekkeviddeforlenger), avhenge av typen bruksmønster man har.

I Karmas tilfelle vil man for eksempel kunne tilbakelegge opp mot åtte mil bare på strøm, hvilket betyr at en pendler med mindre enn fire mil til jobben (eller mindre enn åtte hvis den kan lades på arbeidsplassen), kan klare seg på bare strøm og dermed få et forbruk på null (vi snakker selvsagt lokalt).

Sjefen sjøl: Henrik Fisker
Fisker Karma er en sportslig luksusbil med en hybrid drivlinje etter samme prinsipper som Chevrolet Volt og Opel Ampera, altså en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger.TÜV har målt snittforbruket til lave 0,21 liter per mil. Foto: Fisker
Dette er kabriolet-versjonen: Fisker Karma Sunset. Foto: Fisker
Fisker Surf - stasjonsvogn- eller snarere shooting brake-utgaven Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Fisker


Langtur trekker opp

På langtur derimot, vil forbruket etterhvert nærme seg det en vanlig bil har, da bensinmotoren vil slå inn når batteriet er tomt og deretter jobbe for å holde dette ladet og forsyne de drivende elmotorene med strøm. Men fordelen med rekkeviddeforlengeren er jo nettopp det at bruksområdet til bilen ikke er begrenset til det en ren elbil har. For folk som hovedsaklig kjører langt er valget av en slik bil uansett ikke spesielt interessant - om man da ikke har falt pladask for den spesielle designen.

Vi har selv i DinSide gjort denne typen forsøk med en annen elbil med rekkeviddeforlenger, da vi kjørte Chevrolet Volt fra Oslo til Bergen. Søsterbilen Opel Ampera har vi også kjørt.

Fisker omsider i produksjon

Det er for en stor grad takket være amerikansk statsstøtte i kjølvannet av forrige finanskrise at Fisker omsider har greid å få sin luksusbil med hybrid drivlinje i produksjon. Fisker er basert i California, men bilen produseres i Finland av Valmet, som blant annet har bygd biler for Saab, Porsche og Opel.

Henrik Fisker, designeren og daglig leder for Fisker Automotive, som produserer bilen, er en av verdens mest anerkjente designere med blant annet Aston Martin DB9 og BMW Z8 på rullebladet.

Fart=forbruk

Den uavhengige testen TÜV har gjennomført gir altså hyggelige tall for Fisker. 0,21 liter per mil ved blandet kjøring gir bare 51 gram CO2 i utslipp. TÜV har også testet bilens forbruk ved bruk av sport-modus, altså konsekvensene av utnyttelse av bilens ytelsespotensial (400 hestekrefter og 0-100 på 6,4 sekunder). Da blir tallet 0,91 liter per mil. Greit å vite...

83 el-kilometer

For øvrig kan TÜV bekrefte at rekkevidden med kun elektrisk drift er 83 kilometer, hvilket også er i henhold til Fiskers egne beregninger. Total rekkevidde før det er nødvendig med fylling/lading er oppgitt til 483 kilometer.

Fortsatt må vi være oppmerksomme på at ingen av de oppgitte tallene tar hensyn til utslippene som er nødvendige for å produsere bilen, dens komponenter eller strømmen elmotoren drives med.

Bilene er i produksjon og Karma er nå i salg i USA. Den skal etterhvert bli å oppdrive også her til lands, hvor Porsche-importøren Autozentrum også har fått agenturet for Fisker.

Mer om Fisker og om Karma kan du for øvrig lese her, i vår omtale fra januar 2008.

Eller besøk Fisker Automotives egen hjemmeside.

Les også: Se den stasjonsvognen! (Fisker Surf)