Vis mer

Fisker Karma kommer til Norge

Tre år er ikke lenge, men vi synes likevel vi har ventet en evighet på denne.

Fisker? OK, et litt snodig navn på en bil, men vi kan like gjerne venne oss til det. For det dreier seg ikke om hvilken som helst bil, men om en luksuriøs sportssedan med oppsiktsvekkende lave utslipp takket være en elektrisk drivlinje og medbragt ladeaggregat i form av en kompakt bensinmotor. Mannen bak er dansk-amerikaneren Henrik Fisker.

Flink danske

Fisker har bakgrunn som designer, og har både BMW Z8 og Aston Martin DB9 på samvittigheten. Han har altså meget god samvittighet - vil vi tro. Og bedre skal den nok bli - Fisker Karma kan godt vise seg å bli en milepæl innen luksusbil-industrien med sine utslipp som er på nivå med en drivstoffgjerrig bybil - og vel så det.

Fisker har også gjørt andre ting, blant annet, via firmaet Fisker Coachbuild, produsert luksuskupéene Fisker Latigo og Fisker Tramonto, basert henholdsvis på BMW M6 og Mercedes SL 55 AMG. Du kan lese om dem her.

Sensasjon

I Januar 2008 gjorde Fisker sensasjon på bilutstillingen i Detroit da han avduket sin Fisker Karma, som lukket sedan. Vi skrev om den, og kunne vise det første bildet, i november 2007. Les artikkelen her. I etterkant er også en åpen utgave, Karma Sunset, blitt presentert for publikum. Mange fryktet imidlertid at det ville bli med prototypene, men Fisker har vist seg å være en "stayer" i dette gamet og prosjektet virker ganske så solid. Produsent er Fisker Automotive, som er et joint venture mellom Fisker Coachbild og Quantum Technologies. Det er sistnevnte som har utviklet drivlinjen.

Henrik Fisker - største danske siden H.C. Andersen?


Voldsomme krefter

Og drivlinjen Q-Drive - fra Quantum Technologies - altså motor, transmisjon og drivende hjul, er det som fullender den allerede yppelige designens juvelaktige fremtoning. De to elmotorene produserer i alt 408 hestekrefter maksimum. Trekkraften er enda mer formidabel: 1.300 newtonmeter - altså mer enn Bugatti Veyron kan vise til. Toppfarten er rimeligvis begrenset (elmotorer bruker SVÆRT mye strøm når det virkelig begynner å gå fort), men når dog mer enn 200 km/t; nok for de fleste. 0-100 km/t skal ta mindre enn seks sekunder.

Elbil med rekkevidde-utvidelse

Energien kommer fra en litiumion batteripakke som lades via normale ladestasjoner og kontakter, men som også kan lades under kjøring takket være den medbragte toliters, turboladede bensinmotoren. Rekkevidde er dermed ikke noe problem. Vi snakker her om en hybridløsning hvor hoveddrivkraften er elektrisk.

Forbruket skal visstnok være på helt ned til lave 0,24 liter pr. mil, med et CO2-utslipp på kun 83 g/km. ("årlig basis"). Det er lavere enn de mest "miljøvennlige" småbilene per idag som for eksempel VW Polo BlueMotion.

Norsk importør på plass

Ypperlig helhet, altså. Utslipp på under 100 gram CO2 går nemlig hånd i hånd med voldsomme krefter og sportslige ytelser. Unikt. Selvsagt må det bli dyrt - men, se lenger ned - ikke så dyrt som man skulle tro. Og en norsk importør er utnevnt, og det dreier seg om ingen ringere enn Autozentrum, som alllerede håndterer Porsche her i landet og har gjort det greit i år med det.

Noen offisiell pris på Fisker Karma er ikke kjent ennå, men parallellimporten opererer med cirka 1,3 millioner kroner - hvilket ikke virker sjokkerende når man ser på den unike kombinasjonen av miljø-hensynsfullhet, ypperlige design og fremragende ytelser.

DinSide kommer tilbake med mer når offisielle priser og spesifikasjoner foreligger.

Video: Fisker forklarer prosjektet sitt:


Video - se Karma på bane: