Fisker Surf heter stasjonsvogn-utgaven av Karma. Den har utforming som en såkalt shooting brake. Foto: Per Ervland
Fisker Surf heter stasjonsvogn-utgaven av Karma. Den har utforming som en såkalt shooting brake. Foto: Per ErvlandVis mer

Fisker Karma har fått en bror

FRANKFURT (DinSide Motor): Fisker Surf er både elbil, luksus- og sportsbil i ett.

Den vakte ikke uberettiget oppsikt der den sto på standen i Frankfurt, men meningene om hvor pen den er, var delte blant tilskuerne. Åpenbart dreier det seg om den tidligere Aston Martin-desingeren Henrik Fiskers tolkning av det klassiske shooting brake-konseptet.

Hva en shooting brake er? Les mer om det her.

Mer plass

Det kan også vise seg å være en nødvendig forøkning av Karma-modellfamilien. Sedanen (Karma) har nemlig så å si ikke plass til bagasje, og vi innrømmer glatt at bilen ville se ganske snodig ut med en standard takboks.

For de som ikkke har tjenerskap som følger etter med bagasjen i egen bil, kan dermed denne stasjonsvogn-utgaven være et alternativ. Den har da også takskinner. Fasongen minner ikke så rent lite om Ferrari FF, noe Fisker også innrømmer. "Men den vil koste en tredjedel av prisen", legger han til.

Les mer her: Fisker Karma kommer til Norge.

Elbil med rekkeviddeforlenger

Bilens navn, Surf, kommer av at bilen er designet for å kunne svelge nettopp et surfebrett. Bilen er, som søskenet Karma, en elbil med rekkeviddeforlenger bestående av en bensinmotor. Det er altså en avart av hybrid. Designen er videreført fra Karma som er inspirert av "vindblåste sanddyner og tigerens muskuløse skjønnhet". Drivlinjen er produsentens patenterte EVer (Electric Vehicle with Range Extender), som i store trekk er av samme typen som anvendes av GM i Chevrolet Volt og Opel Ampera.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Fisker Surf - stasjonsvogn- eller snarere shooting brake-utgaven Foto: Per Ervland
Fisker Surf heter stasjonsvogn-utgaven av Karma. Den har utforming som en såkalt shooting brake. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Rask, men nøysom

Maksimal effekt er 408 hestekrefter og dreiemomentet uhyrlige 1.300 newtonmeter ved én omdreining per minutt. Samtidig er rekkevidden oppgitt til 483 kilometer hvorav de første 83 på elkraft alene. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 6,1 sekunder, toppfarten er litt over 200 kilometer i timen.

Mer detaljert om denne drivlinjen kan du lese her.

BMW-partner

Sjefene selv: Henrik Fisker og Bernhard Koehler foran en Fisker Karma. Foto: GALPIN AUTO Vis mer


Fisker undertegnet nylig en samarbeidsavtale med BMW, som kommer til å levere bensinmotorer og andre komponenter til neste generasjon Fisker-modeller, under kodenavnet "Nina-prosjektet". Den skal ha produksjonsstart mot slutten av 2012 i Fabrikken Fisker har overtatt fra GM og som befinner seg i Wilmington i Delaware, USA.

Ambisjoner

Designer og Fisker-sjef Henrik Fisker antar at salget vil komme i gang i 2012 som 2013-modell. Det ambisiøse målet er å selge 3.500 stykker årlig. Det er særlig i Europa han regner med det vil bli etterspørsel etter denne meget spesielle elbil/hybriden. Når det gjelder pris er som tidligere nevnt en tredjedel av prisen på en Ferrari FF nevnt. Det blir allikevel ganske mye penger for de aller fleste av oss.

For å være mer konkret: Ferdinand Motors i Bergen har i skrivende stund en Fisker Karma til salgs, med en prislapp på 1,3 millioner kroner. Surf kommer til å bli noe dyrere. Skal vi tippe 1,4-1,5 mill.?

Les mer her på Fiskers hjemmeside.