Donorbilen - en Mercury Cougar (som en tid ble solgt i Europa under navnet Ford Cougar). Motor: 2,5-liters V6 på 170 hester. Mercury som eget merke ble lagt ned i fjor. Foto: Mercury
Donorbilen - en Mercury Cougar (som en tid ble solgt i Europa under navnet Ford Cougar). Motor: 2,5-liters V6 på 170 hester. Mercury som eget merke ble lagt ned i fjor. Foto: MercuryVis mer

Fireseters Bugatti Veyron-kopi selges

Mike Duff ville ha en Bugatti, men hadde ikke råd. Han tok saken i egne hender.

25-åringen fra Florida anskaffet en Mercury Cougar, modellår 2002. Deretter bygde han den om til denne oppsiktsvekkende replicaen av en Bugatti Veyron. Som atpå til har bakseter, i motsetning til originalen.

Glassfiber

Bort med Cougar-karosseriet altså, og på plass med en rørramme i stål kledd med glassfiber og kompositter. Lakkeringsjobben var ikke den minst utfordrene, ei heller arbeidet med å kle hele interiøret i skinn. Men resultatet er ganske spektakulært, må vi innrømme og den håndbygde bilen, som det tok ni måneder å ferdigstille, er nå til salgs på eBay - til en pris på 89.000 dollar - rett under en halv million kroner. Vil du kjøpe den og ta den inn til Norge må du regne med en prislapp på cirka 800.000 kroner med avgifter og moms. Tatt i betraktning at en Veyron koster cirka 15 millioner på norske skilter får man da heller se gjennom fingrene med at denne bilen fortsatt er Cougar-motorisert. Det vil si V6-motor i stedet for W16, 2,5 liter slagvolum og 170 hestekrefter.

Over 430 km/t

Veyron-lookalike: Mike Duff har gjort en imponerende jobb. Foto: eBay Vis mer


Den ekte Bugatti Veyron - som vi kunne vise her på DinSide allerede i 1999 - er en av verdens hittil råeste biler for vanlige veier. Den er utstyrt med en 8-liters 16-sylindret motor med fire turboladere. Standardmodellen produserer 1.001 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 1.250 newtonmeter fra 2.200 til 5.500 omdreininger. Girkassen er en DSG-kasse som i prinsipp er samme teknologi som DSG-kassene som for eksempel sitter i Audi og VW. I Veyron er det syv gir og bilen har firehjulsdrift ved hjelp av en Haldex-kobling som vi også kjenner fra mer normale biler.

Bugatti oppgir toppfarten til 407 kilometer i timen og akselerasjonstallene er ikke mindre imponerende. 0 til 100 på 2,5 sekunder, 0 til 200 på 7,3 sekunder og 0 til 300 på 16,7 sekunder.

Bugatti mistet verdensrekorden til SSC i 2006, men tok den tilbake i fjor da versjonen Veyron Super Sports med 1.200 hestekrefter ble målt til hele 431,1 km/t.

En kilo CO2 i byen

Veyron er også en miljøversting av de sjeldne. Bensinforbruket ved bykjøring er oppgitt til over fire liter per mil (!), noe som resulterer i et CO2-utslipp på nesten én kilo på en kilometer! Ved blandet kjøring er forbruket 2,41 liter per mil og CO2-utslippet 574 gram per kilometer.

En Veyron er ikke spesielt stor selv om motoren er det. Den er 4,46 meter lang, 2 meter bred og 1,2 meter høy. Den veier en del - 1.888 kilo.

Veyron-lookalike: Mike Duff har gjort en imponerende jobb. Foto: eBay
Veyron-lookalike: Mike Duff har gjort en imponerende jobb. Foto: eBay
Foto: eBay
Donorbilen - en Mercury Cougar (som en tid ble solgt i Europa under navnet Ford Cougar). Motor: 2,5-liters V6 på 170 hester. Mercury som eget merke ble lagt ned i fjor. Foto: Mercury
ORIGINALEN: Her Bugatti Veyron Super Sports. Foto: Bugatti