Firehjulsdrift

Fordi firehjulsdrift gir økt CO2-utslipp, blir firehjulsdrift heretter - relativt sett - dyrere.

Vis mer
Vis mer


Nøyaktig samme problemstilling gjør seg gjeldende for firehjulsdrift som for automatgirkasser. Firehjulsdrift øker bilens egenvekt, noe som allerede med dagens avgiftssystem utløser høyere vektavgift. I tillegg gir firehjulsdrift høyere forbruk med påfølgende økt CO2-utslipp, noe som betyr at firehjulsdrevne med det nye avgiftssystemet relativt sett vil bli rammet enda hardere enn i dag.

Prisforskjell i dag: 29.000 kroner

I dag koster en Audi A4 2.0 TFSI stasjonsvogn 470.000 kroner, hvorav 206.000 kroner er engangsavgift. Fordi bilen har en bensinmotor som produserer 187 gram CO2 per kilometer, rammes den hardere av det nye avgiftssystemet og vil etter nyttår utløse 220.000 kroner. Dermed vil den nye teoretiske prisen bli 484.000 kroner.

Den firehjulsdrevne utgaven, A4 2.0 TFSI quattro, koster i dag 499.000 kroner - 29.000 kroner mer enn den forhjulsdrevne utgaven. En av årsakene til den høyere prisen er at firehjulsdriften øker egenvekten med 55 kilo, noe som i dagens avgiftssystem utløser 9.000 kroner mer i vektavgift.

Prisforskjell etter nyttår: 63.000 kroner

Det som imidlertid vil bli et langt større problem for denne bilen, er at firehjulsdriften fører til at CO2-utslippene stiger med 24 gram per kilometer (fra 187 til 211). Dette medfører at bilen utløser 263.000 kroner i engangsavgift gjennom det nye systemet - 48.000 kroner mer enn med dagens system. Dermed blir den nye prisen i teorien 547.000 kroner - noe som betyr at den som velger firehjulsdrift må punge ut med 63.000 kroner mer enn den som nøyer seg med forhjulsdrift.

Audi A4 2.0 T FSI (187 g/km)
Pris i dag: 470.000 kr
Ny teoretisk pris: 484.000 kr
Differanse: + 14.000 kr
Differanse i prosent: + 3,0

Audi A4 2.0 T FSI quattro (211 g/km)
Pris i dag: 499.000 kr
Ny teoretisk pris: 547.000 kr
Differanse: + 48.000 kr
Differanse i prosent: + 9,6