Om det kraftig økte salget av firehjulstrekkere i januar sammenlignet med tilsvarende måneder i 2011 og 2010, gjenstår å se. Men at kompakt-SUVer og crossovere er svært populære for tiden, råder det ingen tvil om. Her en BMW X1 i vinterfjellet. Foto: BMW
Om det kraftig økte salget av firehjulstrekkere i januar sammenlignet med tilsvarende måneder i 2011 og 2010, gjenstår å se. Men at kompakt-SUVer og crossovere er svært populære for tiden, råder det ingen tvil om. Her en BMW X1 i vinterfjellet. Foto: BMWVis mer

Firehjulsdrift tar av

Gjennomgangen av detaljene i statistikken over nye registrerte biler gir interessant lesning.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), publiserer løpende statistikken over nybilsalget her til lands brutt ned på detaljnivå. Eller, for å være helt nøyaktig, statistikken over nyregistrerte biler, som jo er biler som er solgt noe tidligere. Totalt sett ender imidlertid summen av salg med å bli den samme som summen av registreringer.

Høyt og dyrt nivå

I løpet av januar ble det registrert 10.838 nye personbiler, 4,5 prosent (+466) flere biler enn i januar 2011. Med én virkedag mer betyr det i praksis omtrent samme nivå som januar i fjor, som allerede var en meget god måned. Tallene viser en markant vridning mot dyre premium-biler - hvorav en god del selvsagt kan forklares av vente-effekten avstedkommet av avgiftsomleggingen ved nyttår.

Mer enn én av tre valgte 4x4

Et annet fenomen, som nok har mer dyptliggende årsaker, er den pågående økningen av andelen biler med firehjulsdrift her til lands. Se bare: 34,7 prosent av de registrerte bilene i januar var biler med firehjulsdrift. Tilsvarende tall for januar 2011 var 24,6 prosent mens det i tilsvarende måned året før var 20,6. Det tyder jo på at det fra en av fem kjøpere som valgte firehjulsdrift for to år siden er blitt mer enn en av tre i dag.

Les også: Firehjulsdrift i vinter?

Men over tid?

Som vanlig finner vi ut at statistikk må behandles med varsomhet. I praksis har andelen firehjulsdrift lenge ligget på omtrent en fjerdedel. Tallet for desember 2011 var 26,6 prosent. Rekord-året var 2006, med 30,6 prosent, som riktignok fikk et kunstig høyt tall grunnet avgiftsomleggingen 1. januar 2007. Så ble tallet for 2008 akkurat 25 prosent. Det har også siden da forekommet måneder med over 30 prosent 4x4-andel.

Derfor gjenstår det å se om vi står overfor en tendens med andel firehjulsdrift betydelig over den fjerdedelen som etterhvert har etablert seg som "normalnivå", eller om januar er nok et "blaff". Vi snakker jo tross alt om den mest utpregede vintermåneden.

Flust av SUVer

POPULÆR: VW Tiguan. Typisk Norges-SUV, som kan leveres både med to- og firehjulstrekk, som nå de fleste i klassen. Tiguan ble tredje mest solgte personbil i Norge i januar. Foto: Volkswagen Vis mer


Noe som imidlertid fremgår svært tydelig av registreringsstatistikken er at kompakt-SUVene og SUVer generelt slår stadig bedre an blant norske kjøpere. Nå er det imidlertid slik at man ikke som tidligere bortimot kan sette likhetstegn mellom SUV/crossover og firehjulsdrift da de fleste i dag kan leveres med drift på kun to. Oftest med forhjulsdrift, som VW Tiguan, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX, Volvo XC60 og de andre i klassen, men også med bakhjulsdrift - som BMW X1 og BMW X3.

Test: Ny BMW X3

BMW X3 i topp-ti

For å gå tilbake til de konkrete tallene angående SUVer og crossovere for januar 2012, altså de ferskeste vi har:

  • Volkswagen Tiguan ble Norges tredje mest solgte bil.

  • Deretter følger Nissan Qashqai/Qashqai på plass nummer fire
  • Mitsubishi ASX - bomben fra i fjor - med en åttende plass
  • BMW X3 på en solid niende.

  • For øvrig i statistikkens topp 30 finner vi Volvo XC60, Toyota RAV4, Audi Q3 og Q5 samt Kia Sportage.
Det betyr at ni av de 25 mest solgte bilene i Norge var SUV/crossover. Vi vil følge med og se om tendensen fortsetter videre gjennom året...

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)