Firehjulsdrift på Porsche Carrera

Nå kommer nye Porsche 911 med to varianter Carrera 4: Carrera 4 og 4S.

Firehjulsdrift på Porsche Carrera

  1. Carrera 4: store bilder


Den siste generasjonen Porsche 911, som går under betegnelsen 997, har fått to nye varianter. Det er versjonene med firehjulsdrift, som kalles Carrera 4.

Bred over baken

Vi testet Porsche Carrera S på høsten i fjor, og ble mektig imponert over sportslighet og kjøreegenskaper. Dette er sjette generasjon av 911, den mest klassiske av alle sportsbiler i produksjon, og den hittil mest fullendte. For kunder som trenger fremkommelighet i alle situasjoner kommer nå den firehjulsdrevne versjonen. Den får nok en gang navnet Carrera 4. Den mest iøynefallende forskjellen mellom Carrera 4 og 4S - modellene i forhold til "standard"- 911 er at de er 4,4 centimeter bredere ved bakskjermene. Dette gjør det mulig å utstyre dem henholdsvis med hjul av dimensjonene 295/35 ZR 18 og 305/30 ZR 19 bak.

Firehjulsdriften er en flerplate-viskositetskobling som overfører mellom fem og førti prosent av trekkraften til forhjulene. Dette skal gi perfekt balanse i kurver nær grensen for feste, total stabilitet rett frem, samt forbedret fremkommelighet på sleipt/glatt underlag.


Gode, gamle boksermotor

Motorene er Porsche-kjenninger. Carrera 4 får bokseren i 3,6-liters format. Den yter 325 hestekrefter, har en toppfart på 280 kilometer i timen og akselererer fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Motoren i Carrera 4S har 3,8 liters slagvolum. Den topper 288 km/t og passerer 100 km/t etter bare 4,8 sekunder.

Porsches stabilitetsprogram, PSM, har nå to nye funksjoner. Bremsesystemet er fylt på forhånd for å være klar til fullbrems, noe som forkorter bremseavstanden ytterligere. Funksjon nummer to blir aktivert hvis føreren trykker ned pedalen raskt, men ikke kraftig. Den hydrauliske pumpen bygger da opp ekstra trykk for å klargjøre for ABS-inngripen og dermed optimal nedbremsing.


Et system for aktiv demping kan fås som ekstrautstyr på Carrera 4, og er standard på Carrera 4S. Ifølge Porsche er oppsettet i utgangspunktet sportslig, men komfortabelt. En sportssjalter aktiverer et klart stivere oppsett. Uansett vil systemet ta hensyn til kjørestil og føreforhold.

Det er mulig å velge sportsoppheng med understellet senket to centimeter. Denne opsjonen inkluderer en mekanisk differensialsperre på bakakselen.

Porsche Carrera 4 og 4S kommer i salg i Tyskland 22. oktober. Listeprisene i Europa, uten avgifter og spesielle nasjonale tilpasninger er henholdsvis 71.100 og 79.900 euro. (580.000 kroner og 650.000 kroner). Dato for introduksjon i Norge, såvel som priser, er foreløpig ukjent.

  • Store bilder av nye Porsche Carrera 4 finner du her.
  • Store bilder av Porsche 911 gjennom 40 år finner du her!
  • I boksene under finner du Porsche-stoff i massevis.

    Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder