Vis mer

Firehjulsdrift, kjøreegenskaper og komfort

Urban Cruiser er ingen terrengbil, men vil sannsynligvis gi god fremkommelighet på vinterføre. Kjøreegenskaper og komfort holder godkjent nivå.

Vi fikk ingen mulighet til å teste firehjulsdriften i Portugal. Men ifølge Toyota er Urban Cruiser utrustet med den samme firehjulsteknologien som storebror RAV4. Det betyr at vi snakker om en elektronisk styrt, elektromekanisk kløtsj som kobler inn bakhjulene ved behov. Om ønskelig kan føreren aktivere en såkalt Lock mode, som sørger for permanent 50/50-fordeling inntil 40 kilometer i timen.

Vi har flere ganger testen denne teknologien, som etter vårt syn fungerer utmerket, i RAV4. Elektronikken har hver gang sørget for at vi har sluppet å vente på bakhjulene, de er med umiddelbart når behovet oppstår. Når systemet i tillegg støttes av velfungerende antispinn (motorkraftreduksjon og elektroniske differensialbremser), noe det også gjør i Urban Cruiser, produserer det fullverdig fremkommelighet på vinterføre.

Kun 14,0 cm bakkeklaring

Vis mer


Nå skal det riktignok understrekes at RAV4 har 19,0 centimeter markfrigang, mens Urban Cruiser AWD må klare seg med 14,0 (den forhjulsdrevne utgaven har av årsaker vi ikke helt forsto 16,0 cm). Urban Cruiser vil derfor ikke ha den samme fremkommeligheten som RAV4 i dyp snø. Men med sine 16-tommers hjul og antispinn er det imidlertid grunn til å tro at Urban Cruiser AWD blir en god venn i vinterhalvåret.

Fin også i byen

Toyotas Active Torque Control AWD, som er teknologiens offisielle navn, fungerer også utmerket i sommerhalvåret, i den forstand at vi også denne gangen opplevde systemet som mykt og gjennomarbeidet. Urban Cruiser AWD ruller lett og uanstrengt og drivlinjelyder glimrer med sitt fravær. Vi oppdaget heller ingen 4x4-artefakter i form av rigiditet ved krappe manøvre på tørr asfalt.

Godkjent - så langt

Vis mer


Vi uttaler oss aldri altfor bastant om verken kjøreegenskaper, støy eller hjuloppheng når vi gjennomfører korte prøvekjøringer på utenlandsk asfalt. Førsteinntrykket er imidlertid at Urban Cruiser kjører relativt godt og at den ligger fint på veien, uten altfor påtrengende understyringstendens. Med utgangspunkt i bilens størrelse takler hjulopphenget de fleste ujevnheter på en godkjent måte, selv om vi tidvis opplevde bilen som noe trippete og stakkato. Her må det skytes inn at flere av de beste småbilene på markedet - for ikke å snakke om kompaktbilene - produserer en bedre fjæringskomfort enn Urban Cruiser.

God støyisolering

Førsteinntrykket er også at kupeen - klassen tatt i betraktning - er godt isolert mot både hjul-, motor- og vindstøy, noe som sørger for at det er mulig å føre lavmælte samtaler i relativt høye hastigheter. Men også når det kommer til støyisolasjon finnes det en rekke biler som gjør en bedre jobb i denne prisklassen. Dessuten tør vi ikke å felle noen dom på støyområdet før vi har testet bilen på krevende, norsk asfalt.