Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

Firehjulsdrift i vinter?

Det er ikke bare fordeler med firehjulsdrift. Her er noen argumenter for og i mot trekk på alle fire hjulene.

Firehjulsdrift står høyt på ønskelisten til nordmenn. I november hadde snaut 30 prosent av registrerte nybiler firehjulsdrift, mot 25 prosent så langt i år totalt. Om lag en fjerdedel av nybilene som selges i Norge trekker altså på fire hjul. Det er et høyt tall, som utvilsomt henger sammen med det brede utvalget av firehjulstrekkere som nå er tilgjengelig for norske nybilkjøpere og etter hvert også bruktbilkjøpere.

Likevel er det ikke til å komme unna at firehjulsdrift helt klart er sjeldnere i de rimeligere bilklassene. Dermed kan det være nærliggende å tro at enda flere ville valgt firehjulsdrift dersom det var tilgjengelig på flere billige biler.

Fordeler

Det er lett å se fordelene med firehjulsdrift. For det første får man naturligvis bedre fremkommelighet. Norge er fortsatt et land som kan preges av til tider store mengder snø i vinterhalvåret, selvsagt avhengig av hvor i landet du befinner deg. Fremkommeligheten med tohjulsdrift kan ikke sammenlignes med den du finner i en firehjulstrekker, selv med dagens elektroniske hjelpesystemer. Dette gjelder i dyp og løs snø så vel som opp den siste kneika til gårdsplassen eller hytta.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


En firehjulsdreven bil vil også kunne oppleves mer balansert i kjøreegenskapene på glatt føre. En jevnere fordeling av drivkreftene mellom frem- og bakhjul, gir bedre balanse i bilen under gasspådrag, ikke minst ut av svinger og opp bakker. Dette gjør at kjøreegenskapene av mange oppleves som tryggere.

Ulempene redusert

De ulempene som firehjulsdrevne biler tidligere gjerne var belemret med, er i dag stort sett eliminert eller betydelig redusert. Dermed kan man kanskje spørre seg om det i det hele tatt er noen vits å kjøpe tohjulsdrift. Men vi mener at det er enkelte momenter som fortsatt taler for tohjulsdrift i mange tilfeller og som det dermed er verdt å vurdere før man går til innkjøp av en bil som trekker på alle fire.

Firehjulsdrift koster

Audi A4 kan kjøpes både med forhjulsdrift og firehjulsdrift Foto: Audi Vis mer


Det mest opplagte argumentet er pris. Firehjulsdrift koster gjerne flere titalls tusen kroner der det kan velges til en bestemt bilmodell. En Audi A4 2.0 TDI Avant med 143 hester koster over 41.000 kroner ekstra med firehjulsdrift. Bruker vi Skoda Octavia 1.6 TDI som et eksempel er prisforskjellen 38.000 kroner.

Noe av dette vil du naturligvis få igjen ved et eventuelt videresalg, men trolig ikke hele summen. Og pengene skal uansett betales, med de konsekvensene det har for eventuelt økte renteutgifter eller tapte rentegevinster.

Økt forbruk og utslipp

Det neste argumentet som kan anføres er merforbruket som firehjulsdrift gjerne fører med seg. Dette var nok viktigere for noen år siden, men fortsatt er det ikke til å komme unna at firehjulsdrift fører til både økt vekt og friksjonen i drivlinjen, som igjen fører til høyere forbruk. Eksempel-Audien vår rammes av et merforbruk på 0,08 liter per mil, etter EU-normen, og øker fra 0,54 liter til 0,62 liter. Firehjulsdriften gir også CO2-utslipp på 152 gram, mens forhjulstrekkeren nøyer seg med 139 gram.

Kjøper du Skoda Octavia kan du velge mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift Foto: Skoda Vis mer


I nevnte Skoda Octavia økes forbruket fra 0,45 liter til 0,54 liter. Det resulterer i at CO2-utslippet stiger fra 119 til 141 gram per kilometer.

Dårligere ytelser

Noe dårligere ytelser følger også med dersom bilen trekker på alle fire. Dette skyldes for det meste vektpåslaget som gjerne ligger på mellom 70 og 110 kilo i dagens biler. Audi A4 2.0 TDI er et lite og sjeldent unntak her ettersom den faktisk er ett tiendedel raskere fra 0-100 med firehjulsdrift. Dette skyldes nok mindre hjulspinn fra stillestående. Ved rullende start vil forhjulstrekkeren ha et lite overtak. Mer illustrerende er nok tallene fra Octavia 1.6 TDI. Her bruker firehjulstrekkeren 12,7 sekunder, mot forhjulstrekkerens 11,9 sekunder.

Vurder behovet

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det hele koker altså ned til hva slags behov man har og hvilke egenskaper man prioriterer høyest. Ettersom en veldig stor andel av kjøringen til de fleste i Norge foregår på bar asfalt, også på vinteren, er det betimelig å spørre seg om man virkelig trenger drift på alle fire. For mange begrenser nok dette behovet seg strengt tatt til noen ganske få ganger i året, selv om følelsen naturligvis vil gjøre seg gjeldende oftere. Firehjulsdrift har definitivt sine fordeler, men det er viktig å være klar over at det fortsatt også finnes noen ulemper. Slik står man bedre rustet til å foreta en vurdering.