Firehjulsdrift i 5-serie

Det er dessverre kun de store bensinmotorene som vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift. Siden alle de tre nye motorene blir å finne i stasjonsvognen dobles antall bensinmotoralternativer. Tidligere var 525i og 545i de to eneste alternativene.

Firehjulsdrift i 5-serie

  1. Store bilder!


Med tre nye rekkeseksere på plass blir stasjonsvognen etter hvert tilgjengelig med mindre motor, i dag er det 525i og 574.000 kroner som er billigste stasjonsvognalternativ. Om nye 523i blir så mye billigere er ikke sikkert, slagvolumet og effekten er ikke så langt fra dagens 525i. 523i skal erstatte 520i.

Fra nye 3-serie

Disse motorene ble først kjent i forbindelse med nye 3-serie, og det dreier seg om en ny serie med lette rekkeseksere. 523i og 525i har nå samme slagvolum, 2,5-liter, men effekten er forskjellig. Den sterkeste leverer 218 hestekrefter ved 6.500 o/min og 250 Nm fra 2.750 o/min, i 523i er det 177 hestekrefter ved 5.800 o/min og 230 Nm fra 3.000 o/min. Utgående 525i har 192 hestekrefter og 245 Nm.

I tillegg til de to variantene av 2,5-literen dukker en ny 3-liter opp med 258 hestekrefter ved 6.600 o/min og 300 Nm fra lave 2.500 o/min. Dagens 530i, som ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn, varter opp med 231 hk og samme dreiemoment. I rene hestekrefter betyr det at det er 530i som får den største økningen i antall hestekrefter, men relativt sett er det 525i-motoren som gjør det største effektspranget.

525xi og 530xi

Den norske importøren gleder seg sikkert over at firehjulsdrift nå dukker opp i 5-serie, men gleden hadde nok blitt enda større hvis det hadde kommet i kombinasjon med motorer som ikke pådrar seg så mye avgifter. Der er foreløpig kun 525xi og 530xi som blir alternativene for de som liker drift på alle fire, og med effektøkningen og prisen på xDrive som firehjulsdriftsystemet kalles på toppen, vil nok prisen krype farlig nær 600.000 kroner.

Firehjulsdriftssystemet er det samme som sitter i X3 og X5, og av plasshensyn kan dette ikke kombineres med aktiv styring og aktiv demping. Fordelingen av kreftene mellom for- og bakaksel er elektronisk styrt. Elektronikken samarbeider med ESP-systemet, og på grunn av muligheten for raskt å endre fordelingen er ESP-systemets inngripen satt opp senere enn i vanlige biler med bakhjulsdrift.

De nye motorene

523i: 177 hk ved 5800 o/min, 230 Nm ved 3500-5000 o/min.
525i: 218 hk ved 6500 o/min, 250 Nm ved 2750-4250 o/min.
530i: 258 hk ved 6600 o/min, 300 Nm ved 2500-4000 o/min.

De nye motorene og xDrive dukker opp i løpet av våren neste år.

Store bilder av 5-serie

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder