Firehjulinger for vei

Omtrent alle vi kjenner har lyst på en ATV, men de svært begrensede bruksmulighetene gjør at de fleste besinner seg.


MARSEILLE (DinSide Motor): Til nå har det mest vært ombygde ATVer fra de store produsentene eller produkter fra mindre kjente produsenter som Kymco og E-Ton som har vært tilgjengelig på hvite skilter registrert som firehjuls motorsykkel.
Nå har Polaris, en av de store ATV-produsentene, satset for fullt med en hel serie modeller de kaller Quadricycles. Bak det litt tungvinte navnet skjuler det seg modeller fra ATV-serien som er modifisert for å kunne registreres på vei.

Eksplosiv økning

ATV registreres for vei i en kjøretøyklasse som i utgangspunktet var ment for italienske varemopeder. I denne klassen er det begrensinger på effekt (maksimalt 15 kw/21 hk) og hastighet som ikke får overstige 85 km/t. I Norge registreres disse som motorsykler, men en forskrift fra i vinter gjør det klart at de kan kjøres på vanlig førerkort klasse B.

I Europa har markedet for disse eksplodert. Med hovedsakelig ganske ukjente merker importert fra Østen har markedet for eksempel i Tyskland økt fra noen tusen eksemplarer i 2003 til 25.000 enheter hittil i år. I Norge er det i år registrert mellom fem- og seks hundre som motorsykler.

God bredde


Polaris satser på fem forskjellige modeller som kan deles inn i to kategorier, lek og nytte. Den første kategorien er den minste og mest spennende. Phoenix er en nykommer med en 200 kubikks luftkjølt firetaktsmotor. Den er lett og er morsom tross begrenset motorkraft, og den er i tillegg aggressivt priset for å møte konkurransen fra Østen. Polaris vil selge denne for under 50.000 kroner i Norge. De andre leke- og sportsmodellene er Scrambler 500 E og Trailboss 330.

Firehjulsdrevne Scrambler er svært komfortabel og selvsikker, men plages litt av at den ikke får lov å vise hva den kan med en motor som er plombert for å passe reglementet. Trailboss 330 er en relativt enkel maskin med kjededrift på bakhjulene. Den ser ut som en vanlig ATV, og kan sikkert utføre mange av de arbeidsoppgavene en vanlig firehjulsdrevet ATV blir satt til.

Arbeidslaget består av ATP 330 og Sportsmann 500 E. Det er kanskje rart å plassere Sportsmann i nytteklassen, men litt enkelt er disse to de det er enklest å montere redskaper på. Tyngden og firehjulsdriften gjør de også mer egnet til å trekke vedkjerrer og småbåter med. Effektbegrensingen gjør at en 300 kilo tung ATV ikke føles direkte sprek til tross for inntil 500 kubikk stor motorer, men for fremkommelighet i vanskelig terreng er de ikke i alt for stor grad preget av mangel på effekt.

Les videre om morsomme leker og praktiske kjøretøy.

Fakta om ATV på hvite skilt
 
Maksimal effekt 15 kw/21 hk
Maksimal hastighet 85 km/t
Avgifter som motorsykkel (effekt/kubikk)
Kan kjøres på vanlig bilsertifikat (klasse B)