BMW RUSTER OPP: Mer muskler må til for å forsvare posisjonen. Produsenten fra München har via sin eminente M-divisjon valgt ulike løsninger for sine toppversjoner med diesel (M550d) og bensin (M550i)-versjoner. Dieselutgaven får turboladet rekkesekser utstyrt med hele fire turboladere, mens M550i får en potent V8-motor med to twin-scroll turboer. 0-100-tider på under fem sekunder blir det uansett. Foto: BMW
BMW RUSTER OPP: Mer muskler må til for å forsvare posisjonen. Produsenten fra München har via sin eminente M-divisjon valgt ulike løsninger for sine toppversjoner med diesel (M550d) og bensin (M550i)-versjoner. Dieselutgaven får turboladet rekkesekser utstyrt med hele fire turboladere, mens M550i får en potent V8-motor med to twin-scroll turboer. 0-100-tider på under fem sekunder blir det uansett. Foto: BMWVis mer

BMW M550d og M550i

FIRE turboer i BMWs nye dunderdiesel

Med en rekordkraftig dieselmotor og en ny bensin-toppmodell i 5-serien, utvides storbilserien oppover.

BMW fortsetter opprustningen av sin mellomklasse, (i praksis storbiler), nyeste generasjon 5-serie. Vi stiftet bekjentskap med den i anledning lanseringen som fant sted i desember 2016 og i etterkant ble programmet logisk utvidet med en stasjonsvogn - 5-serie Touring.

Modellrekken utvides i små drypp. Først kom det en ladbar versjon - 530e iPerformance - og nå kommer de vi skal se nærmere på her: To reale muskelbunter som har fått vitamininnsprøytning og mekanisk spesialbehandling av BMWs høy-ytelsesdivisjon, M GmbH.

POTENT: Det er det velkjente, førerorienterte interiøret fra nyeste generasjon 5-serie - med M-logo nederst på rattet. Foto: BMW Vis mer

Det dreier seg om de foreløpige toppversjonene mens vi venter på en ny M5. Den ene, en sekssylindret diesel med fire turboer, den andre en åttesylindret bensin med to. Begge leveres med firehjulsdrift. Modellbetegnelsene er henholdsvis M550d xDrive og M550i xDrive.

Rekord-diesel

Med forrige generasjon introduserte BMW den første dieselfemmeren med M foran. Vi ble mektig imponert over M550d da vi prøvekjørte den i mars 2012 og det er sannsynlig at vi blir imponert igjen når tiden kommer til å kjøre den nye.

OGSÅ STASJONSVOGN: BMW M550d xDrive Touring er navnet på den mer praktiske av de to M-diesel-versjonene. Det nevnes derimot ikke noe om en stasjonsvognutgave av bensin-alternativet. Foto: BMW Vis mer

BMW 5-serie er nemlig generelt blitt en bedre bil enn sin forgjenger, og det vil selvsagt gjelde også de nye variantene. Dessuten er motorteknologien oppgradert.

For å ta 3,0-liters rekkesekser-dieselen først: Fra tre turboladere har antallet som nevnt vokst til fire, og det er gjort en rekke detaljforbedringer som til sammen medfører økte ytelser (pluss fem prosent), samt redusert forbruk og utslipp (minus tolv prosent).

I rene tall blir det 400 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 760 newtonmeter fra 2000 til 3000 omdreininger. Dette gir akselerasjonstall på 4,4 sekunder fra 0-100 i sedanversjon og 4,6 sekunder for stasjonsvognen. Normert oppgitt forbruk (NEDC), er 0,59 liter per mil.

OPPGRADERT TIL M: M550i heter nye generasjons videreutvikling av forgjengerens 550i uten M. Skulle bare mangle: Den er raksere enn utgående M5. Foto: BMW Vis mer

Fra 550 til M550

På bensinsiden er det i den nye modellrekken M som gjelder også for 550i. Forgjengeren startet ut med 407 hester fra sin 4,4-liters V8-motor da den kom i 2010. Med ansiktsløftningen i 2013 ble den oppgradert til 450. Den nye generasjonen har fått jekket effekten til 462 hestekrefter, og det kvalifiserer åpenbart til M-betegnelsen foran 550i i den nye generasjonen.

Vi snakker fortsatt om en 4,4-liters V8-motor med variabel ventilkontroll og et dreiemoment egnet til å imponere - fra 1800 til 4,750 omdreininger er 650 newtonmeter tilgjengelig.

STADIG RASKERE: For hver generasjon blir ytelsene hvassere, mens forbrukstallene - i det minste på papiret - går ned. Foto: BMW Vis mer

Fasit er 4,0 sekunder fra 0 til 100 - med andre ord markant raskere enn siste generasjon M5. Det er dessuten bare en tidel bak M5-spesialutgaven 30 Jahre M5 med 600 hestekrefter, som BMW produserte 300 eksemplarer av fra mai 2014.

Toppfarten er, som for dieselversjonen, begrenset elektronisk til politisk korrekte 250 kilometer i timen. Med 30 Jahre M5 var det tross alt mulig å bestille M-førerkurs med dertil hørende heving av toppfarten til 305 kilometer i timen.

Nå blir det virkelig spennende å se hva BMW vil utstyre neste M5 med for å overgå dette...

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: BMW