Vis mer

Fire hjul på boks

Toyota Verso-S, en nyfødt flerbruksbil.

Det raser på med smarte småbiler fra all verdens bilprodusenter. Hver eneste nye bil som kommer setter ny verdensrekord i glupe løsninger og fasiliteter. Etter hvert er også kvalitetsfølelsen blitt like god i de små bilene som i de store. Enkelte bilprodusenter har faktisk dette som motto, at kvalitetsfølelsen skal være like god på en liten bil som de store bilene. Så kommer Toyota Verso-S.

Beinhard konkurranse

På bilmessen i Paris fikk vi stifte vårt første bekjentskap med den lille doningen. Bilen skal ut og konkurrere med Honda Jazz, Opel Meriva, Kia Venga, Hyundai iX20, og andre biler som nylig er klekket ut av hodet på fantasifulle designere. Verso-S er basert på plattformen til Yaris og Urban Cruiser, og mangler akkurat en centimeter på å være 4 meter lang.

Dette er en glup bil.

Liten, men stor

Det er rene julekvelden hver gang vi kommer over slike småbiler. Det visuelle ytre er nesten uinteressant, for det er de smarte løsningene inne i disse bilene som er mest spennende. Se for eksempel på dørløsningen hos Opel Meriva, som gir enorm åpning for inn og uttreden. De fleste i denne klassen har bakseter som står på skinner og kan justeres i lengderetning. Noen kan sågar gjøres om fra treseter til toseter bak for å gi bedre sittekomfort. Andre har smarte modulløsninger for å bygge sin beste løsning for både seter og lasterom. De aller fleste har flatt lastegulv når seteryggen på baksetet legges ned.


Men ikke her

Toyota Verso-S mangler i hovedtrekk det aller meste. Seteryggen kan legges ned, og du får et helt flatt gulv ved å flytte bunnplaten i bagasjerommet et hakk opp. Deretter er det ingen nyvinninger, kopieringer av andre smarte løsninger, eller annet vi kan trekke frem som positivt. Det aller meste er basert på helt ordinær tankegang. Baksetet er skrudd permanent fast i gulvet, dørene sitter som de har gjort i generasjoner, og i dashbordet og dørpanelene har Toyota satt ny standard for hva som egentlig menes med betegnelsen billig plast.

Et lite vidunder

Sparsommelige motorer

Verso-S blir å få med en 1,33-liters bensin på 99 hk, alternativt en 1,4-liters D-4D dieselmotor på 90 hk. Disse motorene slipper ut henholdsvis 127g/km på bensinmotoren og 113 g/km på dieselversjonen. Sistnevnte leveres dessuten med partikkelfilter som standard.

Bensinmotoren kan leveres med Multidrive S automatgir. S-kassen er en trinnløs sak slik vi kjenner de igjen fra tiden med Variomatik. Dette er effektive girkasser, og både utslipp og forbruk synker sammen med denne. Resultatet skal bli 0,52 l/mil og 120 g/km.
Dieselmaskinen kan hektes sammen med en MultiMode manuell kasse som er automatisert. Dette er ingen drømmekasse i bruk, siden de er tregere enn automatkasser. Dette vises også på utslippet, som her stiger fra 113 g/km til 115 g/km.

Les om Hyundai som tar en Kia.

Vis mer


En ting skal Toyota Verso-S ha. Vi har ikke kjørt den. Men vi har kjørt konkurrentene, og det er lite med de som kan trekke ned så mye at det frister å skippe alle smarte løsninger til fordel for en Verso-S. Vel kan du få et panorama soltak, men det har også konkurrentene. Likevel: Vi skal selvsagt gi den en sjanse, selv om førsteinntrykket vårt var skuffende.

Det var en gang en klok man langt oppe i Toyota-systemet som fortalte meg deres bedriftsfilosofi: -Vi skal så i syv år, før vi høster de syv neste.

Nå tror jeg høstånna er igang.