Fiffig system - den øverste skjermen kan konfigureres på forskjellige måter og inneholder tre distinkte deler som også kan flyte over i hverandre eller brukes i forholdet 1/3 - 2/3. Syvtommeren nederst kan brukes til å betjene bilens systemer, som navigasjonsenhet eller for å få tilgang til lokale internett-tjenester. Foto: Knut Moberg
Fiffig system - den øverste skjermen kan konfigureres på forskjellige måter og inneholder tre distinkte deler som også kan flyte over i hverandre eller brukes i forholdet 1/3 - 2/3. Syvtommeren nederst kan brukes til å betjene bilens systemer, som navigasjonsenhet eller for å få tilgang til lokale internett-tjenester. Foto: Knut MobergVis mer

Finurlig teknikk i Citroën C4 Picasso

Vi har tatt et dypdykk i den nye instrumentteknologien til Citroën. Og litt mer.

I stedet for å snakke om instrumentpanel, passer det bedre med uttrykket «kontrollsentral». Den nye fleksibilen Citroën C4 Picasso er den første bilen vi har vært borti i de "folkelige" bilklassene som inneholder en så fleksibel display-teknologi.

Vi har nylig prøvekjørt bilen, som ble presentert som "Technospace" da den ble forhåndsvist som konsept. Selve testen av bilen kan du lese her.

Tilbake til kreativitet

Denne nye familiefrakteren lever opp til Citroëns motto "Créative Technologie", som, selv om det er på fransk, er rimelig selvforklarende. Mange vil nok likevel hevde at den kreative teknologien ikke er noe nytt, og det er for så vidt sant: vi har sett både Audi, BMW, Volvo og andre foreslå flere av disse løsningene. Men vi synes at Citroën her har knyttet det hele sammen til en nyttig pakke, og dessuten i en veritabel familiefrakter som er på markedet og tilgjengelig med disse løsningene for ikke så veldig mye mer enn 300.000 kroner.

Så gjenstår en del spørsmålstegn: Hva med trafikksikkerheten? Og hva med brukskostnadene?

Bilens ytre gjenspeiler dens teknologiske innhold. Her fra testkjøringen. Foto: Knut Moberg
Dette er bare en av de mange måtene kontrollsentralen i Citroën C4 Picasso kan ta seg ut på.
Dette er klassisk, men brukervennlig.
Fiffig system - den øverste skjermen kan konfigureres på forskjellige måter og inneholder tre distinkte deler som også kan flyte over i hverandre eller brukes i forholdet 1/3 - 2/3. Syvtommeren nederst kan brukes til å betjene bilens systemer, som navigasjonsenhet eller for å få tilgang til lokale internett-tjenester. Foto: Knut Moberg


Vi har kjørt en fremsynt BMW

Original kontrollenhet

At Citroën igjen ønsker å fremstå som noe for seg selv, og en produsent som gjør ting på sin egen måte, går klart frem av den spesielle designen i fronten og panoramafrontruten. Sistnevnte er trukket langt opp i taket. Det var uansett særlig kontrollsentralen vi ble hektet på Citroën C4 Picasso. Den består av to hoveddeler, et digitalt og konfigurerbart instrumentpanel og informasjonssenter øverst, og en berøringsskjerm nederst.

Se video:

 


Det er likevel ikke bare et ønske om å virke "hi-tec" som står bak. Det er tydelig at Citroën har hatt et såkalt brukerorientert fokus, noe som blant annet forklarer den spesifikke layouten. Den øverste delen ligger i synsvinkelen mot veiperspektivet. Den er en 12-tommers høyoppløselig panoramaskjerm som er inndelt i tre soner. De to sonene til høyre kan brukes hver for seg, eller de kan slås sammen - for eksempel for å vise bilder. Kjøreinformasjon og/eller navigasjon vises i et format brukeren kan velge.

Panoramaskjerm - eksempel: Fartsholder aktivert Vis mer


Skjerm nummer to

På senterkonsollen finner vi en sjutommers berøringsskjerm med sveipefunksjon, som i utgangspunktet er mer klassisk konstruert. Det er her man sjonglerer mellom funksjoner som navigasjon, telefoni, betjening av lydanlegg eller klimaanlegg og lignende. Skjermen utfyller panoramapanelet ved blant annet å eliminere behovet for mange knapper på dashbordet, og erstatter til en viss grad dreiehjulet flere produsenter bruker (eller touchpaden til Audi, eller den stasjonære "musen" til Lexus).

Eksempler: Berøringsskjermen

Dette er klassisk, men brukervennlig. Vis mer


Multi-tilkobling

I C4 Picasso kan selvsagt nettverkstilkoblingen foregå via mobilen, alternativt via en 3G-nøkkel som gjør det mulig å opprette internett-tilgang uavhengig av telefonen. Systemet Multicity Connect er spesialutviklet av Citroën, og presenterer online-valgmuligheter på sjutommersskjermen. Her kan man for eksempel følge med på hva slags tilbud som finnes i området man befinner seg, enten det dreier seg om bensinstasjoner (med dagsaktuelle priser så man kan sammenligne), restauranter, severdigheter eller hoteller.

Brukergrensesnittet kan konfigureres med smarttelefon-inspirerte knapper for direkte tilgang til hotell-bestillingstjeneste, reisetjenesten Trip Advisor, Michelins reiseguide og lignende.

Systemet ble vist til oss i en demoversjon, som viser at den i skrivende stund ikke er helt klar for bruk over alt i Europa. I de større landene skal funksjonaliteten være bedre. Uansett er det en interessant og nytte-fokusert funksjon, selv om en kanskje kan innvende at en overflod av informasjon og underholdning mot bilføreren ikke bare er av det gode.

Citroëns informasjonsansvarlige presiserte uansett at systemet ikke muliggjør for eksempel sending av meldinger mens bilen er i fart.

Men: Elektronikk stjeler oppmerksomhet i bilen

Panoramaskjerm: Visningsmodus "Graphic" Vis mer
Panoramaskjerm: Visningsmodus "Elliptic" Vis mer




Byggesett og slanking

Instrumentene viser at Citroën satser på kreativ teknologi, men på andre områder nøyer de seg med å simpelthen følge trendene innen blant annet sikkerhetskrav og produksjonsprosesser.

På samme måte som Volkswagen har PSA Peuget Citroën introdusert såkalte modulære plattformer ("byggesett"), noe som gjør det mulig å rasjonalisere produksjonsprosessen. Likeledes er de nye modellene på slankekur i forhold til forrige generasjon, og det ganske kraftig. I C4 Picassos tilfelle dreier det seg om en vektreduksjon på omtrent 140 kilo, eller cirka ti prosent. Det monner virkelig, og bidrar til senket forbruk.

EMP2-plattformen - hvordan den bidrar til vektreduksjon (70 av totalt 140 kilo redusert masse). Vis mer


Sikkerhet: Følger strømmen

Citroën har også tatt seg sammen og introdusert teknologi som begynner å bli stadig vanligere i de folkelige bilklassene. Det skulle egentlig bare mangle - merker som Ford og Volkswagen har ledet an ved å blant annet ta i bruk sikkerhets- og assistansesystemer som bare noen år tidligere ble introdusert av dyrere merker som BMW og Mercedes.

Bilverkstedet som kommer til deg

Derfor finner vi nå automatisk nedblending, blindsonevarsling og aktiv fartsholder i C4 Picasso, sikkerhetsteknologi man etterhvert forventer å finne også på familiebiler. Kamerabasert 360-graders overvåkingsbilde i fugleperspektiv er også tilgjengelig, og en kan dermed unngå hindringer på alle kanter av bilen. En ting Citroën var tidlig ute med var elektronisk vinglevarsler. Nå er det en ny generasjon som introduseres, og varsling om at man krysser linjen i veien gjøres nå ved at det rykker i setebeltet, hvilket visstnok skal være mer effektivt enn den tradisjonelle metoden med å riste i setet eller rattet.

Mercedes med øredøvende lydteknologi

Kreative og spesielle

Citroën viser med denne bilen at de ikke bare følger med i timen, men også gjør en innsats for å vekke til live igjen det imaget merket hadde i sin storhetstid - bilmerket som symboliserte kreativ bruk av teknologi, vel å merke til både irritasjon og til glede, men de var i det minste annerledes.