Fiats miljøsatsning

Miljø og klima er gjennomgangstemaet fra Fiat på årets bilutstilling i Genève.

«Mest interessant for norske bilkjøpere er kanskje en ny 1,6-liters dieselmotor...»


Fiat satser stort på små modeller med lave CO2-utslipp. Derfor er det da også slike som står i fokus når dørene til Genève-salongen åpner for publikum 6. mars. Mest ekstrem er kanskje den lille og høybygde konseptbilen Panda Aria. Den skal klare seg med 69 gram CO2 per kilometer, men dette forutsetter at bilen går på en blanding av metan og hydrogen. Men også som bensinmotor er motoriseringen interessant. Vi snakker nemlig om en 0,9-liters tosylindret og turboladet bensinmotor på opptil 105 hestekrefter.

500 Aria Vis mer

Fiats miljøsatsning

  1. Store bilder


Fiats metansatsning reflekteres for øvrig også i den terrenginspirerte Panda Climbing som kan kombinere metan- og bensindrift.

500 Aria

Et annet morsomt Aria-konsept er basert på nye 500. Den har en 1,3-liters dieselmotor med 75 hestekrefter. Når denne utstyres med en elektronisk styrt manuell girkasse og et automatisk start-stopp-system, faller CO2-utslippet til 98 gram per kilometer. I tillegg opplyser Fiat at begge Aria-konseptene er bygget med flittig bruk av resirkulerbare materialer, blant annet i interiøret. Elementer av denne teknologien vil bli introdusert i vanlige 500 i løpet av året.

Bravo med nye dieselmotorer

Panda Aria Vis mer


Mest interessant for norske bilkjøpere er kanskje en ny 1,6-liters dieselmotor som kommer i to versjoner med enten 105 eller 120 hester og 290 eller 300 newtonmeter, i første omgang i kompaktklassebilen Bravo. Den sterkeste varianten gjør 0-100 på 10,5 sekunder. I tillegg kan den utstyres med en automatisert manuell kasse som gjør at CO2-utslippet synker til 120 gram.

Hit til Norge kommer disse motorene mot slutten av året. Prisene er ikke klare.

Grande Punto med sterkere diesel

Bravo får nye dieselmotorer Vis mer
Også Grande Punto får ny dieselmotor, men den kommer trolig ikke til Norge Vis mer


Også lillebror Grande Punto får en dieselnyhet i sitt program. Den velkjente 1,3-literen vil bli tilbudt også med 90 hester mot de 75 som finnes i dag. 0-100 går da på 11,9 sekunder og det er en radikal forbedring mot 75-hesterens 13,6. CO2-utslippet ligger på 119 gram. Problemet er at denne motoren trolig ikke kommer til Norge, men dette er ennå ikke helt sikkert.

For data- og miljøfreakene

En mer kuriøs nyhet er et dataprogram ved navn Ecodrive som fører statstikk over kjøringen din. Tilkoblingen skjer gjennom en USB-port som mange av Fiats modeller har allerede i dag. Deretter kan du laste over informasjonen til dataen din og lese av blant annet CO2-utslipp og tips til hvordan du kan kjøre billigere. Programmet vil bli tilgjengelig i løpet av året, men vi tipper det blir for de helt spesielt interesserte.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder