<b>GJENFØDT:</b> Her er den helt nye Fiat Tipo på standen i Genève, i femdørs kombi-utgave. Den nye italieneren går rett inn i den svært konkurranseutsatte kompaktklassen («Golf-klassen»). Den kommer på markedet i løpet av året. Foto: FIAT
GJENFØDT: Her er den helt nye Fiat Tipo på standen i Genève, i femdørs kombi-utgave. Den nye italieneren går rett inn i den svært konkurranseutsatte kompaktklassen («Golf-klassen»). Den kommer på markedet i løpet av året. Foto: FIATVis mer

Fiat Tipo er tilbake i Golf-klassen

Husker du Fiat Tipo som ble årets bil i Europa i 1989? 26 år senere kommer en flunkende ny.

Forrige generasjon Tipo ble lansert i 1988 og ble produsert til 1995. Den ble etterfulgt som aktør i den viktige Golf-klassen av paret Bravo/Bravo (Vår test av Bravo finner du her), og deretter av den høyst forglemmelige Stilo, som vi også hadde i test. I 2007 kjørte vi en helt ny og stilig Bravo, som førte en svært diskré karrière og forsvant ut av markedet for få år siden uten at så mange la merke til det.

Kombi, stasjonsvogn og sedan

Og nå er det fornyelse på gang. Det børstes støv av Tipo-navnet i Torino og en sedanversjon av en helt ny modell ble i mai i fjor vist på bilutstillingen i Istanbul. Fiat er nemlig en viktig produsent i Tyrkia og sedaner er spesielt populære.

Men nå har Tipo-bølgen nådd Vest-Europa og på bilmessen i Genève står en kombiversjon og en stasjonsvogn, som er bedre tilpasset våre markeder.

Romslig, men kompakt: Fiat hevder bilen, tross begrensede ytre dimensjoner, byr på god plass innvendig. Det gjorde i hvert fall forrige Tipo. Foto: FIAT Vis mer


Det er åpenbart at Fiat har hatt mindre å rutte med til utviklingen av sin nye modellserie enn de nærmeste konkurrentene har hatt. Oppkjøpet av Chrysler, de nødvendige investeringene i Alfa Romeo og den gradvise nedbyggingen av det prestisjefylte Lancia-merket, har tæret - likeledes det mislykkede forsøket på å inngå allianse med General Motors.

Les vår nyeste Fiat-test her: Dinside kjører den etterlengtede crossoveren 500X

MINNER OM NOE: Er det bare oss, eller har nye Tipo en god del likhetstrekk med sin konkurrent Peugeot 308? Foto: FIAT Vis mer


Kjemper videre

Men Sergio Marchionne, den visjonære toppsjefen i Fiat-Chrysler-konsernet, er ikke mannen som innrømmer nederlag før alt er tapt, og det finnes fortsatt mye å bygge på.

Datterselskapet Ferrari, supersportsbilprodusenten, gjør det bedre enn noensinne og det konsentreres nå på kjernemerket Fiat, mens Alfa Romeo og Maserati lever på nåde - i den forstand at det er best for dem at nye Giulia (for førstnevntes vedkommende), og SUV-en Levante, når det gjelder Maserati, lykkes i markedet.

Les hvordan vi falt i staver over designen på Alfa 159 for 11 år siden!

Og her er den nye Brød-og smør-bilen, i det viktigste segmentet i Europa.

HARMONISK: Som stasjonsvogn har Tipo også ren og lite kontroversiell linjeføring.Det er det man kaller konsensuell design... Foto: FIAT Vis mer


Inn i vepsebolet

Det er voldsom konkurranse i segmentet nykommeren skal konkurrere i. Tipo som femdørs kombi er en bil som minner mye om Peugeot 308, som ble Årets Bil i Europa i 2014. Den vil også konkurrere mot sterke Renault Mégane, som vi prøvekjørte nylig, for ikke å snakke om årets Årets Bil i Europa - Opel Astra. Alt dette i tillegg til «gamle travere» i segmentet som VW Golf og Ford Focus.

Ingen liten utfordring!

Les også: Er dette neste Alfa Romeo GTV...?

Typisk for klassen

Tipo har segment-typiske dimensjoner. Den 5-dørskombien er 437 centimeter lang, 179 centimeter bred og 150 centimeter høy. Stasjonsvognen er 20 centimeter lengre - 457 centimeter og en anelse høyere på grunn av takrelingene som er standard.

STIKKER SEG IKKE UT: På bildene fremstår nye Tipo velproporsjonert. Bagasjerommet på 440 liter (kombi), skal være blant de største på markedet. Foto: FIAT Vis mer


Fiat hevder klasseledende bagasjeromsvolum med 440 liter i kombien og 550 liter i stasjonsvognen - dette er tall med bakseter i bruk og under hattehyllen/bagasjeromsdekselet.

Bilen vil være tidsriktig utstyrt med aktuelle oppkoblingsmuligheter via systemet Fiat kaller Uconnect med tilhørende 7-tommers høyoppløselig berøringsskjerm som er kapasitativ som et nettbrett. Håndfriopplegg via bluetooth og TomTom 3D innebygd navigasjon er også med på utstyrslisten.

FAMILIE-UTGAVEN: Fiat velger å lansere stasjonsvognversjonen av Tipo samtidig med kombien. Foto: FIAT Vis mer


Bensin...

Tipo lanseres med et utvalg på tre bensin- og to dieselmotorer. På bensinsiden starter det med en 1,4-liters FIRE-motor som yter 95 hestekrefter og 127 newtonmeter. Neste nivå er en turboladet 1,4 liters T-Jet-motor på 120 hester og med 215 newtonmeter, altså betydelig mer trekkraft. Begge disse to leveres med sekstrinns manuell girkasse.

Den som ønsker automat får en 6-trinns sådan med momentomformer i kombinasjon med en litt mer voluminøs bensinmotor - 1.6 E-torQ på 110 hestekrefter med 152 newtonmeter.

SEDANEN FØRST: Nye Tipo er faktisk ikke ny - som sedan (bildet), ble den lansert allerede i mai i fjor. Foto: FIAT Vis mer


...og diesel

To dieselalternativer tilbys i begynnelsen: 1.3 Multijet II med 95 hestekrefter og 200 newtonmeter og 1.6 Multijet II med 120 hestekrefter og solide 320 newtonmeter. Den minste motoren leveres med 5-trinns manuell girkasse mens 1,6-literen kan kombineres enten med en 6-trinns manuell eller en 6-trinns dobbelkløtsj-automat.

Vis mer
Stasjonsvognen fra siden og bakfra Foto: FIAT Vis mer