Fiat Sedici: OL-bilen

Bilutstillingen i Bologna starter i disse dager og Fiat skal vise flere nye modeller på hjemmebane. Først ut er Fiat Sedici.

Fiat Sedici: OL-bilen

  1. Store bilder


Fiat Sedici er et samarbeid mellom Suzuki og Fiat. Begge merkene vil lansere en ny liten SUV basert på det samme "grovarbeidet". Fiat skal bruke sin bil under de olympiske leker i februar som foregår i Fiats hjemby Torino, og Suzuki kommer litt senere. Det er uvisst om Fiat sin modell kommer til Norge, men Suzuki-varianten kommer, og den skal vi prøvekjøre i mars. Grunnen til det er at det skal produseres 60.000 biler i året, hvorav kun 20.000 er Fiat og 40.000 er Suzuki. Andelen Fiat holder dermed ikke lengre enn til Fiats kjernemarkeder.

Motorer

Sedici kommer i utgangpunktet med to motorer. Den minste er en 1,6-liters bensinmotor som yter 107 hestekrefter og 145 newtonmeter. Fiat oppgir ikke 0 til 100-tider, men de oppgir en toppfart på 170 kilometer i timen. Vi regner med at ytelsene på denne motoren akkurat er tilstrekkelige. Hvis man er på jakt etter mer saft under panseret må man over på dieselmodellen. Den har en 1,9-liters motor med 120 hestekrefter og hele 280 newtonmeter. Denne motoren har vi kjørt i både Alfa Romeo, Saab 9-3 og Opel Vectra og vi regner med at den vil gi denne forholdsvis lille SUV-modellen spreke ytelser.

Sedici har selvsagt firehjulsdrift og man kan bestemme selv hvordan systemet skal operere. I utgangpunktet er Sedici forhjulsdrevet og bakhjulene er da heller ikke tilgjengelig automatisk. Da må du vri en bryter over i auto-funksjon. Da vil en elektrisk aktivert flerplatekløtsj sørge for drift på bakhjulene ved behov. Det vil si ved redusert grep på forhulene eller rett og slett ved hard akselerasjon. Hvis man aktiverer Lock vil kreftene fordele seg likt på for og bakhjul.

Klasseløs

Sedici er 4,11 meter lang og blir dermed en ensom bil i denne klassen. Hvis Sedici skulle dukke opp i Norge blir selvsagt Suzukivarianten en konkurrent, men så veldig mange andre finnes ikke. Det eneste som dukker opp er Honda HR-V som er akkurat like lang. Vi må en del ned i størrelse for å finne flere biler av samme type. Da snakker vi om Suzuki Ignis SUV, Subaru Justy og Daihatsu Terios, men disse er som sagt en del mindre enn Sedici.

Hvis Sedici skulle dukke opp i Norge mener importøren at versjonen med 107 hestekrefter bør koste omlag 270.000 kroner og at prisen på dieselvarinaten bør ligge på cirka 300.000 kroner.

Store bilder av Fiat Sedici finner du her.

Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder