Vis mer

Fiat 500 leker kabriolet

Fiat 500C er ikke en ekte kabriolet, men vil nok likevel gi litt ekstra friluftsfølelse.

Fiats lille småbil har sjarmert mange, og flere vil nok la seg begeistre med denne nye utgaven. Vi har testet 500 ved et par anledninger og har ikke helt latt oss overbevise, selv om vi kan skjønne folk som faller for designen og stilen.

500C er ikke en fullblods kabriolet. Bare midten av taket kan foldes ned, som et slags gigantisk soltak, eller en slags targa-løsning. Det gir selvsagt lavere vekt og utviklingskostnader, samtidig som karosseristivheten gagnes. Men den skikkelige kabrioletfølelsen gir det nok ikke.

Selve taket er laget i stoff og skyves automatisk tilbake til bak hodestøttene i baksetene.

Samme motorer

Vis mer


Motormessig blir det de samme tre alternativene som sitter i vanlige 500. Det betyr to bensinmotorer på 1,2 og 1,4 liter med henholdsvis 69 og 100 hestekrefter. Dieselmotoren er på 1,3 liter og yter 75 hester. En manuell femtrinnskasse er standard. En elektronisk styrt semiautomat er også tilgjengelig.

Noen sportslig Abarth-versjon av denne karosserivarianten blir det trolig ikke snakk om.

Stopper og starter automatisk

500C har for øvrig fått et automatisk start-stopp-system som slukker motoren når du står i kø eller venter på grønt lys, dersom du setter girspaken i fri. Motoren startes automatisk igjen når du trykker inn kløtsjen.

Fiat 500C skal vises på bilutstillingen i Genève neste måned og blir dermed klar før sommersesongen inntrer.