Fiat 500: Italiensk kjæledegge

Med sine svært beskjedne mål og søte former, minner den mer om et lite kosedyr enn en bil. Men Fiat lover at 500 skal by på mer enn et morsomt utseende og urbant image. Den skal også være en skikkelig ”drivers car”.

Mange assosierer kanskje småbiler med kjipe billigbiler som egentlig ikke er gode til noen ting annet enn å lukeparkere og å holde husbudsjettet i sjakk. Det kan nok stemme for mange, men for italienerne har småbiler alltid vært noe mer. Husker du for eksempel Fiat Uno Turbo ie, eller gamle Fiat 500? Begge var de biler som bød på en ekstra dose underholdning i form av kjøreglede og sjarm. Dette har også vært oppskriften på nye 500, og så langt har de i alle fall lykkes med å skape oppmerksomhet og blest i den europeiske bilpressen rundt det nye sjarmtrollet.

Liten tert

Vis mer

Fiat 500: Italiensk kjæledegge

  1. Store bilder
Vis mer


Fiat 500 er liten, skikkelig liten. I lengden måler den bare 355 centimeter. Til sammenligning er en Mini Cooper 370 centimeter lang. Bredden og høyden er på henholdsvis 165 og 149 centimeter. Til tross for disse kompakte målene, er 500 utstyrt med bakseter, men det er vel heller tvilsomt om disse har noen praktisk funksjon annet enn til bagasje. Så er nok også 500 en bil som først og fremst innretter seg mot urbane og single mennesker som stort sett kjører alene eller kun med én passasjer.

Tre motorer

Fiat 500 vil fra introduksjonen tilbys med tre ulike motoralternativer, en diesel og to bensinmotorer. Dieselmotoren er på 1,3-liter og 75 hestekrefter. Minste bensinalternativer har 69 hestekrefter fra 1,2-liters slagvolum. Den foreløpige toppversjonen har samme motor som storebror Panda 100Hp, altså en 1,4-liters rekkefirer på 100 hestekrefter. Denne motoren burde gi gode fartsressurser til småbilen som trolig vil veie rundt 900 kilo, men det ryktes også at en enda heftigere sportsutgave med det tradisjonsrike Abarth-navnet er på vei. Det burde i så fall bli en morsom konkurrent til Mini Cooper S. Like interessante er kanskje ryktene om en supergjerrig tosylindret turbomotor på rundt 100 hestekrefter, men dette er ikke bekreftet av Fiat.

Sportslig

Selv om en sportsversjon er på gang, opplyser Fiat at de har satset mye på å gjøre også vanlige utgaver 500 til sportslige og morsomme biler. Selv om vi naturligvis ikke kan felle noen dom over det før vi har kjørt bilen, er det ikke usannsynlig med tanke på hva de har gjort med den høyere og tyngre Panda i 100Hp-versjonen.

Kald klimapakke

Vis mer


Den norske Fiat-importøren vektlegger at alle biler som produseres for det nordiske markedet utstyres med tilpasninger til det betydelig kaldere klimaet vi opplever. Det betyr for eksempel at en ting som forvarmer til dieselmotoren er standard. Likeledes vil privatimporterte biler fra det europeiske markedet mangle disse tilpasningene, noe som gjør dem langt mindre egnet til å overleve våre kalde vintre.

Til Norge mot slutten av 2007

Fiat 500 kommer hit til landet mot slutten av året, men noen eksakt dato er ikke klar. Det samme gjelder for prisene, men den norske importøren antyder at de trolig vil legge seg over konkurrenter som Toyota Aygo og Citroën C1.

  • Store bilder.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder