Farge, felger og detaljer er hentet fra inspiratoren, Maserati.
Farge, felger og detaljer er hentet fra inspiratoren, Maserati.Vis mer

Fiat 500 hedrer Maserati

En egen utstyrsversjon av Fiats minste hedrer Maseratis største.

Fiat-gruppen har det med å hylle sine egne. I fjor kom Fiat 500 i en versjon ”Abarth 695 Tributo Ferrari”, en slags hyllest til Ferrari. Bilen var preget av sportslige detaljer, som et spesielt ratt, to skikkelige sportseter som er klargjort for 6-punktsseler, og sydd i rødt for å hylle Ferrari.

Fiat 500 pimpet av Gucci

Gran Tourer

Under bilutstillingen i Geneve i mars skal Fiat vise nok en hyllest, denne gangen til en av gruppens andre merker, Maserati. Da sier det seg selv at det ikke er det rendyrkede sportspreget som vil gjelde, men mer det luksuriøse Gran Tourer konseptet. Det betyr at bilen har fått et lekkert skinninteriør, ikke bare i setene, men også i dashbord og dørtrekk. Hele bilen oser av eksklusivitet, i den grad en Fiat 500 kan det.

Abarths kuleste reklamefilm

Vis mer


Sportslig preg

Likevel har bilen fått et stylingkit som ikke levner tvil om at også den har muskler, og at den kan bite. Sinnet er også overført til Fiat 500 695 Tributo Maserati. Den lille tassen er bestykket med en turboladet 1,4-liter på 180 hk, som igjen er hektet sammen med en elektrisk operert girkasse som styrer via hendler på rattet.

Et sett 17” hjul kan kanskje høres snaut ut, men på en såpass liten bil er det faktisk ganske stort. Dessuten kommer de faktisk fra Maserati. Innenfor felgene er det i tillegg blitt plass til et sett Brembo bremseskiver, som fyller godt ut.

En italiensk storsjarmør

Ikke trist, ikke grått

Det stopper ikke der. I sin kamp for å gjøre Fiat 500 om til en Maserati har de lekt seg med flere detaljer som er genuint Maserati. Deriblant har bilen fått et sett Jaeger instrumenter, som originalen. Deretter er eksteriøret lakkert i en 3-lags lakk i en bordeux-farge som også er å få hos originalen.

Vis mer


Tallet er ikke 500

Dersom du fikk lyst på et eksemplar, så tror jeg du må klore hardt på døra hos den norske Fiat-importøren i Drammen. Det skal nemlig ikke lages et veldig stort antall av skapelsen. Pressa stopper på 499 eksemplarer, og de er naturligvis nummerert. Hvorfor i all verden 499, når vi snakker om Fiat 500? Kanskje nettopp derfor.