<b>SNERTEN SAK:</b> Heldigvis er det fortsatt rom for å designe sensuelle linjer i bilverdenen anno 2015. Vi synes Mazda/Fiat-kombinasjonen er rimelig vellykket i så måte. Foto: FIAT
SNERTEN SAK: Heldigvis er det fortsatt rom for å designe sensuelle linjer i bilverdenen anno 2015. Vi synes Mazda/Fiat-kombinasjonen er rimelig vellykket i så måte. Foto: FIATVis mer

Fiat 124 Spider: Den perfekte moro-bilen?

De fleste som liker 60-tallets roadstere, vil nikke gjenkjennende.

Mazda MX-5 var den japanske bilprodusentens måte å live opp den gamle britiske sportsbiltradisjon fra 50/60/70-tallet. Ikke bare ble den en supersuksess, den ble også kåret til beste sportsbil av det kresne britiske publikummet i 2010.

Møt Fiat 124 Spider

Men også Fiat har en stolt fortid, og originalen, Fiat 124 Sport Spider, ble lansert så tidlig som i 1966 og fikk en svært lang karriere som strakte seg helt inn på 80-tallet.

Både design og produksjon var ved Pininfarina.

Mazda-Fiat

Den nye spideren er designmessig helt i tråd med det som la grunnlaget for legende-statusen de beste roadsterne fra 60-tallet oppnådde.

Og det er ingen tilfeldighet.

Det er nemlig Mazda MX-5 av fjerde generasjon Fiat har brukt for å gjenopplive sin del av historien, samtidig som designavdelingen Centro Stile i Torino har tilpasset japaneren til den italienske kundegruppen.

Les vår test av den nye Mazda MX-5 her

ORIGINALEN: Slik så Fiat 124 Sport Spider ut - her en 1974-modell på et biltreff i Nederland. Foto: WIKIMEDIA COMMONS Vis mer


Alfa-motstykke

Bilen er et resultat av samarbeidet mellom italiensk-amerikanske Fiat-Chrysler og japanske Mazda om en felles sportsbil-plattform som vi tidligere har omtalt, men som vi trodde kom til å bli en Alfa Romeo.

Alfa lanserte imidlertid sin helt egne og temmelig kompromissløse roadster, den illsinte Alfa Romeo 4C, som vi fant utrolig morsom i test.

Dermed er det Fiat som har fått æren av å lansere den europeiske varianten av en morsom, men mer «sivilisert» roadster. De har dog valgt å plassere sin egen motor i bilen - en enda mindre enhet enn 1,5-literen Mazda har som grunnmotorisering.

HELT EGET OPPSYN: Fiats nye roadster er riktignok basert på Mazdas utmerkede MX-5, men det kan man ikke se fra denne vinkelen. Foto: FIAT Vis mer


160 hester

Det dreier seg om en 1,4-liters Multi-air maskin som fra før er kjent fra Fiat 500 Abarth.

Her yter den 160 hestekrefter og trekker med opptil 250 newtonmeter, hvilket burde gjøre Fiaten til en minst like spenstig sak som den toppmotoriserte versjonen av MX-5. Bilen veier bare et knapt tonn, så motoren vil nok være tilstrekkelig kraftfull for å gi kjøreglede til de fleste.

Og med bakhjulsdrift og multilenke-hjuloppheng bak, som vi har er fart fra den japanske originalen, kan det ikke bli feil.

MAZDA MED FIAT-LOGO: Det er interiøret i bilen. Her har ikke Fiat endret noe annet enn logoen - men det er egentlig bare en fordel, tror vi. Foto: FIAT Vis mer