Den brutale Youtube-videoen demonstrerer kraften i airbag-utstyret på skremmende vis. Foto: Youtube
Den brutale Youtube-videoen demonstrerer kraften i airbag-utstyret på skremmende vis. Foto: YoutubeVis mer

Fest bilbeltet, se hvorfor

Det er utallige grunner til å bruke bilbeltet. Bilen selv er en av dem.

Det er ikke bare andre trafikanter og elger som utgjør en fare i trafikken. Bilene har blant annet fått kollisjonsputer. Disse er utviklet med tanke på at du har på deg beltet når de går av. Noe annet har ingeniørene ansett som utenkelig. Derfor kan en kollisjonspute volde deg utrolig stor skade dersom du ikke bruker beltet.

Bli smartere - mer om testing av bilbeltet og kollisjonsputer.

Mike Tyson i fleisen

For å vise hvor stor kraft det er i en kollisjonspute har vi lagt ved en tilsynelatende humoristisk video fra et russisk dekkverksted. Om ikke annet, så illustrerer den kraften i en kollisjonspute, og dermed verdien av å bruke bilbeltet om den skulle gå av. Den er som et møte med Mike Tyson på en uheldig dag. Kollisjonsputen er nemlig designet for å jobbe i kombinasjon med sikkerhetsbeltet, så rådet er enkelt. Stropp deg fast.

Se den brutale videoen lenger ned.

Reduksjon i antall ulykker

Tall viser at hele 40 prosent av drepte i trafikken ikke brukte bilbeltet, og at cirka 40 liv kan spares årlig om alle bruker bilbeltet aktivt. Fra 1. november ble også fritaket for drosjesjåfører fjernet, så nå skal også disse bruke beltet til enhver tid. Tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete var forkjemper for å øke gebyret for ikke å bruke bilbeltet fra 750 kroner, til 1.500 kroner, et tiltak som ble gjeldende fra juni 2009.
I statsbudsjettet for 2011 er det satt opp 545 millioner til trafikksikkerhetstiltak, og mye av dette vil gå til midtdele på to og trefelts vei. Dette anses som svært gode tiltak, noe som sies i en tid hvor ulykkestallene er blitt lavere. Ikke siden 1950-tallet har ulykkestallene vært lavere, melder samferdeselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Den viktigste livredderen

Supermann

Nils Bohlin er mannen bak 3-punkts bilbelte. Han er nå listet hos Automotive Hall of Fame. Foto: Volvo Vis mer


Noe konkret tall finnes ikke, men svenske Nils Bohlin har over en million liv på samvittigheten. Reddede liv! 13.september 2009 fylte nemlig trepunktsbeltet 50 år, en oppfinnelse Bohlin har signert.

Leveransen av den første bilen med denne løsningen fant sted i 1959, en Volvo PV 544 som ble levert til en forhandler i Kristianstad i Sverige. Fra da av var trepunktsbeltet standard i det nordiske markedet i både Volvo PV, deretter Amazon. I 1963 ble det også standardutstyr i alle Volvo som ble levert i USA.

Stort potensiale

I nye biler er nå trepunktsbeltet stort sett standard både foran og bak i de fleste markeder, men med bruken er noe helt annet. I land med høye inntekter er det blitt en selvfølge å benytte beltet, men det er fortsatt store markeder hvor man har utfordringer. Asia, Sør-Amerika og Afrika er områder hvor bilbeltet har enorme potensialer til å spare liv. Kanskje man først bør lære de at det ikke er plass til atten mann på en Hilux, eller at en minibuss med ni seter ikke skal romme 19 personer?

Fysiske lover

Volvo erkjenner at det fortsatt finnes kvaler og innvendinger mot beltet. Det er unnskyldninger som krøller på skjorten, at det like gjerne kan ta liv som å spare, og så videre. Noen bruker innvendinger som at de bare skal til butikken, og aldri kommer opp i hastighet, men Volvo forteller at en kollisjon i 50 km/t gir den samme g-kraften som ved å falle ut av tredje etasje i et hus. Til sammenligning klarer en forberedt person å ta seg imot i hastigheter opp til 7 km/t. Deretter tar de fysiske lover over.

Se videoen:


(Og merk: Selv om noen har valgt å kalle denne videoen morsom på Youtube, må DinSide understreke at dette verken er morsomt, smart eller greit. Det er både skadelig og farlig, noe som frekommer tydelig av filmen. Derfor viser vi den utelukkende for å demonstrere hvor stor skade som kan påføres ved uvettig bruk av airbag.)

Mannen skal hylles

Etter å ha sett den russiske videoen er det nesten komisk å vite at 3-punktsbeltets far, Nils Bohlin, tråkket sine tidligere år hos Saab, der han jobbet med utvikling av katapultseter. I 1958 ble han ansatt som sikkerhetsingeniør i Volvo, og kom altså året etter frem med bilhistoriens viktigste sikkerhetsløsning. Siden den gang har Volvo hatt sikkerhet som sin hjertesak.

På 70-tallet var Bohlin også med på å utvikle SIPS – Side Impact Protection System, eller sidebeskyttelse om du vil. I dag er også sidekollisjonsputer standard i nesten alle biler.
I 1999 ble Nils Bohlin hedret med plass i Automotive Hall of Fame, og i 2002 ble han medlem i National Inventors Hall of Fame.

Nils Bohlin jobbet med sikkerhet hos Volvo helt frem til han gikk av med pensjon i 1985. Bohlin døde i 2002 av slag, 82 år gammel.

Bruksanvisning for 3-punktsbeltet

Slik beskriver Volvo optimal bruk av 3-punktsbelte. Det diagonale båndet skal sitte over brystet, så nære halsen som mulig. Dette sikrer rett vinkel på beltet, sånn at skulderen og brystet blir de deler på kroppen som fanger opp mesteparten av kraften.

Det nedre båndet skal sitte over hoftebenet ned mot låret, ikke over magen. Beltet skal dras til når det sitter på plass. Jo nærmere kroppen, desto bedre beskyttelse gir beltet. Beltet skal ikke være vridd eller skadet.

Gravide kvinner skal også bruke bilbeltet, også i slutten av svangerskapet. Beltet skal ligge tett inntil skulderen, med den diagonale delen av sikkerhetsbeltet mellom brystene og på siden av magen. Hoftedelen av beltet skal ligge flatt mot siden av lårene, og så lavt om mulig under magen. Det må aldri få gli opp.

Les også: