<B>SUV-ERENE:</B> Land Rover Discovery Sport og Kia Sorento er splitter nye og tilbyr alt en familie kan ønske seg av framkommelighet, plass og komfort.  Foto: JAMIESON POTHECARY
SUV-ERENE: Land Rover Discovery Sport og Kia Sorento er splitter nye og tilbyr alt en familie kan ønske seg av framkommelighet, plass og komfort. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Ferske og friske familie-SUV'er

Begge har firehjulstrekk, 7-seter, automatgir - og er perfekte Norgesbiler. Men hvilken av disse nykommerne bør du velge? Vi har testet!

Markedet for firehjulsdrift øker. Flere ønsker også automatgir. God plass er heller ikke å forakte, og for noen er det rett og slett nødvendig. I denne bilklassen er det nærmest også et krav at den drikker diesel.

Med disse kriteriene på blokka er det mange som skal ut og velge bil, men er det mulig å få tak i noe som helst innenfor en folkelig økonomisk rekkevidde?

Her er to av de bilene på markedet som dekker flest av disse behovene, og det til levelige priser.

Derfor velger vi diesel, 4wd og automat

Land Rover Discovery Sport: Britisk sjarmoffensiv

Discovery Sport har overtatt for bilen som het Land Rover Freelander. Nå er den blitt en familiebil i den eksklusive mellom-SUV-klassen, og Sport-navnet er ikke helt malplassert. For er det er tydelig at BMW X3 har vært en målestokk hva angår sportslige kjøreegenskaper.

Vår testbil er en SD4 HSE 190 hesters diesel med 9-trinns automatkasse og 5+2 seteløsning til 679.850 kroner. HSE kommer som standard med skinnseter med el-justering, filskiftevarsler, nødbrems, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer, oppvarmet ratt og frontrute, Bi-xenon, 18-tommers alu-felger, automatisk fjernlyskontroll, 2-sone klimaanlegg og terrengprogrammet Terrain Response.

UT I SKOGEN: Land Rover bygger biler som takler terreng. Discovery Sport er ikke noe unntak. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
ENKELT: Det er litt mye hardplast inne i Land Roveren. Skjermen og den opplevde kvaliteten holder ikke helt mål opp imot de største konkurrentene. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
DISCO-LYS: Skjermen i Discovery Sport burde både vært større og hatt bedre grafikk. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
LITT TRANG: De to bakerste setene i Discovery rommer kun smårollinger. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
TOMGODS: Det er ikke plass til stort mer enn ett par tomflasker om du tar i bruk alle sju setene i Land Roveren. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer








I tillegg har vår bil 5+2-seteløsning (altså sjuseter, 40.400 kr), trafikkskilt-gjenkjenning (2.800 kr), sort tak (6.100 kr), el-bakluke (5.100 kr), USB-uttak (2.300 kr), Privacy (mørkt) glass (4.100 kr), varme i baksetet (3.900 kr), panoramatak (12.200 kr), Ambient lyssetting (2.600 kr), metallic lakk (8.200 kr) og 19-toms felger (12.200 kr). Det betyr at totalprisen er formidable 785.500 kroner. Til gjengjeld har du da fullutstyrt bil.

Avansert firehjulstrekk

Land Roveren er blitt lettere og stivere enn før, samtidig som mye jobb er lagt ned i understellet.

Firehjulstrekksystemet Terrain Response har utgangspunkt i en Haldex-løsning med fem ulike settinger for hvilket underlag man ferdes på. Erfaringene vi har med tilsvarende system i konsernbror Range Rover Evoque er at dette fungerer svært så bra. Det skal mye til før du setter deg fast med en Land Rover.

Land Rover forsker på gjennomsiktig panser

Mindre imponerende tall

Motoren trekker greit, og byr på 190 hk og 420 Nm ved 1.750 omdreininger.
Girkassen med ni trinn nøler ofte litt før den gjør det du har tenkt. Det hjelper ikke med ni trinn for å få opp farten. Discovery Sport er tregest av duell-bilene med en 0-100 tid på 10,4 sekunder, mens CO2-utslippet på 166 gram/km og et blandet forbruk på 0,63 l/mil ikke er fullt så imponerende tall.

Noen mangler

Brukergrensesnittet er forholdsvis greit og enkelt å finne ut av, men konkurrentene tilbyr bedre løsninger.

Men det er mer som mangler: Fartsholder av den adaptive sorten kommer ikke før i 2016, og radioen har ikke DAB+ som standard (3.600 kr ekstra).

To voksne sitter fint i baksetet, mens de to bakerste setene stort sett er ubrukelige for alt annet enn små barn. Bagasjeplassen er oppgitt til 479 liter (689 liter om baksetet skyves helt fram) som vanlig femseter, eller 1.698 liter hvis alle bakseter er lagt ned.

Skuffende plast

Totalt sett er Land Rover Discovery Sport et relativt hyggelig bekjentskap, men den føles aldri spesiell på noen som helst måte.

Land Rover er sikkert terrengmesteren, men den skuffer litt på kvalitetsfølelse. Dashbordet har kjedelig plastkvalitet, og grafikken på skjermen holder ikke dagens standard i forhold til konkurrentene.

SMAKEN ER SOM BAKEN: Designet hos Land Rover Discovery Sport vekker delte meninger. Noen i testpanelet mener den ser bra ut, andre synes det blir litt kjedelig. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer




TEST: Storebror Range Rover i Marokko

Kia Sorento: Koreansk bragd

SKOGSDYR: Den store gapende grillen på Kia Sorento minner om fronten på en Jaguar. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
LYST OG LEKKERT: Det har skjedd store forandringer hos koreanske Kia. Her inne savnes ingenting, og kvaliteten er strålende. Foto: All Over Press Vis mer
GODE SETER: Det er god plass i midterste seterad i Kia-SUV'en. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
"TÆK ÆLLE SJU": Det er fullt mulig for voksne personer å sitter i de to bakerste setene i Kiaen. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
PLASS IGJEN: Når alle setene er i bruk, er det mulig å legge fra seg et par små bag'er i Kia Sorento. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Kia Sorento er en større og mer komfortabel USA-aktig SUV, og er slettes ikke tiltenkt sportslig kjøring.



Sorento koster 719.900 kroner, en høy sum for de som er opphengt i begreper som status og premium.

Men så skal det sies at her er det ikke noe ekstrautstyrsliste du må krysse av på - foruten 5.900 kroner for metallic lakk.

Her får du nemlig alt:
Privacy glass, LED-lys foran og bak, 19-tommers felger, nødblink ved hard oppbremsing, bremseassistent-system, filskifte- og blindsonevarsler, firehjulstrekk med låsing av senterdifferensialen, varme i rattet, skinninteriør, sju seter, oppvarmede seter/avkjølte seter, el-seter, adaptiv cruise control, navigasjon med 8-tommers berøringsskjerm, automatisk parkeringsassistent, ryggekamera, regnsensor, panoramasoltak, DAB-radio osv osv.

Førsteklasses komfort

Motoren er i likhet med Land Roveren ikke den aller mest moderne, det vitner 177 g/km CO2 om, samt et forbruk på 0,67 l/mil. Men med sine 200 hk og 441 Nm er motoren sterk og seig, og 0-100 km/t går unna på 9,6 sekunder.

Automaten er en gammel og enkel 6-trinns variant, og den passer bilen aldeles utmerket.

Av og til er det deilig med en klassisk automatkasse som skifter mykt og umerkelig, uten nøling eller forvirring som dobbel-clutch kassene av og til gjør.

Idet milene ruller på er det lett å bli imponert. Komforten er aldeles førsteklasses, samtidig som man ikke har gjort bilen for myk og skvulpete.

Setene er de klart mest komfortable i testen, og fjæringen tar fint for seg de ulike utfordringene som norsk fylkesvei har å by på.

Støynivået er svært lavt og demperoppsettet er godt tilpasset (selv om de store hjulene kan forplante noe ujevnheter opp i karosseriet). Styringen er lett og typisk USA-aktig, men ønsker man den mer direkte, er det bare å trykke inn Sport-knappen.

Intuitiv

Firehjulsdriften kalles Dynamax hos Kia, og er av den klassiske typen som er forhjulsdrevet i utgangspunktet, og som sender krefter bakover ved behov. Skulle behovet bli ekstra sterkt, finnes det også en knapp for å låse senterdifferensialen, for konstant trekk på alle fire. Den adaptive cruisekontrollen fungerer helt ned til 0 km/t.

Brukergrensesnittet er også forbilledlig. I tillegg er alt gjort grundig. For eksempel er det en haug ulike kameravinkler å velge mellom når man skal rygge.

Bagasjerommet tar 605 liter, og med baksetene nede er det tallet blitt til 1.662 liter. Gulvet blir også paddeflatt med alle seter nede, og sjuseters-løsningen er den romsligste i denne testen.

RETTE FORMER: Med kromdetaljer virker Kia Sorento forholdsvis eksklusiv. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Konklusjon:

Kia er en stor overraskelse. Nå er ikke Sorento noen billig bil, men her får du virkelig alt. I tillegg er den fantastisk komfortabel, og selv voksne kan sitte i de to bakerste setene i sjuseter-løsningen. En herlig bil å kjøre hjem med når man har mange mil foran seg. Glem heller ikke at den har Norges beste garanti: 7 år/150.000 km.

Dessverre ble vi alle litt skuffet over den nye Land Roveren. Den er en god kjøremaskin, men er egentlig ikke best på noe som helst (kanskje med unntak av terrengegenskaper). Den framstår også som litt kjedelig og karakterløs, i sterk kontrast til sitt fabelaktige konsernbror Range Rover Evoque.

Testresultat

Land Rover Discovery Sport

God kjøremaskin, men den oppleves også som anonym.

Karakterløs, og ellers lite den peker seg ut på som til det positive.


Testresultat

Kia Sorento

Mye utstyr, god plass, god komfort, og gode kjøreegenskaper.

Ikke den mest moderne motoren.


Tekniske spesifikasjoner:
 LAND ROVER DISCO SPORTKIA SORENTO
Pris kr.:679.850719.900
Pris testbil kr.:785.000725.800
Motor:2,2 liter, R4, diesel2,2 liter, R4, diesel
Effekt:190 hk200 hk
Dreiemoment:420 Nm @ 1.750 o/min441 Nm @ 1.750 o/min
Forbruk:0,61 l/mil0,67 l/mil
CO2-utslipp:166 g/km177 g/km
0-100 km/t:10,4 sek.9,6 sek.
Toppfart:188 km/t203 km/t
L/B/H:459/206/172 cm.478/189/168 cm.
Vekt:1.854 kg.1.878 kg.
Bagasjerom:479 liter (5-seter)605 liter (5-seter)
Hengervekt:2.200 kg.2.000 kg
Terningkast:45