Ferraris hittil mektigste produksjonsbil: 599 GTB

Ferrari 575 M Maranello går snart av med pensjon. Den etterfølges av 599 GTB, som føyer seg inn i den lange rekken av etterkommere etter 250 GT med et kraftig øket prestasjonsnivå.

Vis mer

Ferraris hittil mektigste produksjonsbil: 599 GTB

  1. Store bilder!


Ferrari 575 M Maranello er en bil i kategorien "GT-Berlinetta", arvtakere etter klassikere som 250 GT og Testarossa. Maranello-serien har siden lanseringen for nesten ti år siden satt salgsrekord for Ferrari for denne typen modell med over 5.700 eksemplarer. I Detroit har nå ledelsen i Ferrari annonsert at 575 M skal erstattes av en helt ny modell.

Radarparet Ferrari/Pininfarina

Og den skal ikke hete 600 Imola som motorpressen hittil hadde satset på, men 599 GTB; slagvolumet er nemlig på 5.999 kubikkcentimeter og GTB står for Gran Turismo Berlinetta. Designen er umiskjennelig Pininfarina og både karrosseri og chassis er i aluminium, produsert etter Ferraris etterhvert godt innkjørte metoder. Den aggressive men allikevel elegante designen, gjør bilen gjenkjennelig som en Ferrari på lang avstand. Dette er på en måte Ferrari og Pininfarinas seneste tolkning av designtemaene fra klassikere som 250 GT, 275 GTB og 365 GTB4.

Vis mer


620 hesters V-12

I 550 M produserte den tolvsylindrede motoren 485 hestekrefter. Ytelsen steg til 515 i etterfølgeren, 575 M. Med denne nye modellen er det et veritabelt kvantesprang som finner sted. Her har nemlig Ferrari tatt tak i V12-motoren fra superbilen Ferrari Enzo og tilpasset og plassert den bakerst i fronten på 599 GTB. Her yter den 620 hestekrefter hvilket gjør den til Ferraris hittil kraftigste seriebil (altså unntatt spesielle superbiler som Enzo eller FXX). Dette blir nok godt mottatt av mange Ferrari-fans, som gremmet seg over at Mercedes-AMG ledet V12-ytelsesløpet i serieproduksjon med sine 612 hestekrefter. 599 GTB er relativt lett, så vekt- til effektforholdet blir kun 2,6 kilo. Det burde tyde på meget gode akselerasjonstall, sannsynligvis under fire sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. Topphastigheten burde etter vårt estimat ligge rundt 330 kilometer i timen.

Den nye Ferrarien ble ikke vist i Detroit, men vil bli avduket i anledning Genève-utstillingen den 28. februar.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder