Hva i all verden skjer her...? Den vanligvis så flegmatiske Ferrari-sjefen Luca Cordera di Montezemolo (bak skrivebordet) ser her ut til å være bragt ut av fatning for en stakket stund. Her er det to velkjente F1-førere som flyr forbi. Hvorfor? Se videoen. Foto: YouTube
Hva i all verden skjer her...? Den vanligvis så flegmatiske Ferrari-sjefen Luca Cordera di Montezemolo (bak skrivebordet) ser her ut til å være bragt ut av fatning for en stakket stund. Her er det to velkjente F1-førere som flyr forbi. Hvorfor? Se videoen. Foto: YouTubeVis mer

Ferraris 10.000.000 fans

Luca Cordero di Montezemolo som tegnefilmfigur...? Det er Facebook-æraen som sørger for det.

Hva dette dreier seg om? Jo: Det har bare tatt tre år for Ferrari å få ti millioner tilhengere på Facebook (unnskyld: FEES)...

Tatt i betraktning at Mercedes-Benz, som produserer 100 ganger så mange biler, "bare" har fått åtte millioner fans på samme tid, sier dette noe om kultstatusen til det italienske sportsbil- og luksusmerket med den velkjente "steilende hest"-logoen.

I denne byen har alle Ferrari!

Stort Ferrari-år

2012 blir dermed å markere med et kryss i Ferraris (relativt sett korte) historie - 12 som 12 sylindre i den nye supersportsbilen de lanserte i år og som er tidenes heftigste. (740 hester, 0-100 på 3,1 sekunder, 0-200 på 8,5 sekunder og toppfart over 340 km/t). Les mer om Ferrari F12Berlinetta her!

Tilhengere = fans

For å feire de ti millioner tilhengerne (snodig egentlig, i og med at Ferrarier egentlig ikke er designet for å trekke denslags - men nok om det), har sportsbilprodusenten laget noe så pass spesielt som en tegnefilm, hvis helt er ingen ringere enn Ferrari-toppsjefen, den karismatiske aristokraten Luca di Montezemolo.

Snurr:


Fremtidige kjøpere

Nå som tegnefilm-antihelt: Ferrari-sjefen, Luca Cordero di Montezemolo, er en av Italias mest beundrede og respekterte menn. Han er av aristokratisk ætt og tidligere racer-fører selv. Mange har forhåpninger om at han skal bli statsminister i Italia. Han benekter imidlertid selv å ha denslags ambisjoner. Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Ferrari, som også har et anselig rulleblad innen motorsport og da spesielt Formel 1, kom på Facebook i 2009 og har hatt en nærmest eksponensiell økning i antall følgere - bare i løpet av de siste 12 månedene er det tilkommet fire millioner fans. Det de håper på går vi ut fra er å rekruttere fremtidige kunder på et tidlig stadium. Svært mange av de nye følgerne er nemlig bosatt i det vi tidligere kjente som U-land, og godt over halvparten er under 24 år gamle.

A propos "Liker" på Facebook (unnskyld: FEES): "Men jeg LIKER dem jo ikke!"

En ny Ferrari-verden

Det til tross: Fan-basen til Ferrari er fortsatt i flertall lokalisert i de tradisjonelle markedene USA, Italia, Frankrike og Spania. De nyere markedene kommer imidlertid etter i full fart - eksempelvis India, der allerede over en million følgere hører hjemme.