Vis mer

Ferrari viser hybridbil

Ferrari vil bevise at det er mulig å finne løsninger for lavere forbruk, uten at det går på bekostning av kjøreglede.

Ferrari viste en eksperimentbil på messa i Geneve. Donorbilen til forsøket er en 599 GTB Fiorano. 599 har i utgangspunktet en V12-motor med 620 hestekrefter og et forbruk ved blandet kjøring på 1,79 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 415 gram per kilometer.

Hvis noen er tvil, så er det mye!

En vanlig bruksbil ligger på langt under halvparten, noen helt ned mot 100 gram.

Det er altså forbruket ved blandet kjøring som er utgangspunktet for CO2-tallet Ferrari har forsøkt å gjøre noe med. De sier rett ut i pressemeldingen at de har tilpasset denne bilen for å score best mulig i denne kjøresyklusen. Det er kynisk, men overhodet ikke dumt, ettersom det faktisk er dette tallet som allerede nå genererer avgifter her hjemme. Tallet vil altså koste både produsenter og kunder dyrt i fremtiden, ikke bare i Norge, men i en rekke markeder.

Ned 35 prosent

Ved overgang til hybriddrift øker vekten alltid. Det gjør den også her.

Ferrari har derfor med vilje plassert alle batteriene under bilen, for at kjøreegenskapene skal beholdes best mulig.

I pressemeldingen står det at motoren veier 40 kilo, men det er vanskelig å finne ut om dette er inkludert batteriene. Det er godt mulig det er det, men her er vi altså ikke sikre. Den elektriske motoren yter over 100 hestekrefter og er plassert direkte på den automatiske dobbelkløtsj girkassa.

100 hestekrefter ekstra i form av en elektrisk hjelpemotor sørger for at drivstofforbruket i kjøresyklusen for CO2-utslipp går ned med 35 prosent. Med utgangspunkt i 415 gram skal dette da ende opp på 270 gram CO2 per kilometer.