Foto: Ferrari
Foto: FerrariVis mer

Ferrari mot høydene

Dette er modellen som overgår til og med Ferrari Enzo.

I 2006 overtok Ferrari 599 GTB Fiorano stafettpinnen etter 550/575 Maranello som Ferraris toseter-GT. Siden da har den gjort ære på Ferraris merkeidentitet og i tillegg skapt blest om merket via kjendis-rubrikker - både Fiat-konsernets toppsjef Sergio Marchionne og Manchester United-spilleren Christiano Ronaldo har kræsjet i en 599.

XX-basis

For et års tid siden kom en racing-versjon av bilen, 599XX, med mer krefter og lavere vekt som seg hør og bør for en rendyrket og høyst eksklusiv banebil. Den er når det gjelder racing-prototyper etterfølgeren etter FXX, den Enzo-baserte raceren som også er for bruk på bane. Imidlertid er 599 en GT med frontmotor og bakhjulsdrift mens Enzo /FXX er superbiler med midtmontert motor. Dette er uansett prototyper, uten offisielle ytelsestall og det dreier seg om biler som koster langt over 15 millioner kroner.

Ferrari påpeker at 599 GTO langt på vei er en gateversjon av 599XX.

Les om Ferrari 599XX her!

Til toseter å være tar 599 GTO ganske mye plass i trafikken; lengden er 471 centimeter, bredden hele 196 centimeter og høyden 133 centimeter.

O=B+50

For ordens skyld: 599 GTB er utstyrt med en V12-motor som yter 620 hestekrefter. Bilen veier rundt 1.600 kilo. Med GTO har effekten økt til 670 hester samtidig som vekten er redusert til under 1.500 kilo. Vekt/effekt-forholdet blir dermed klart mer fordelaktig: 2,23 kilo per hestekraft. Dermed greier GTO 0-100 på bare 3,35 sekunder (sic!) mot standard-GTBs 3,7.

Slår 911 Turbo PDK Sport Chrono

Vi tillater oss å mistenke at det presise tallet 3,35 har å gjøre med at Ferrari ønsker å understreke at selv den voldsomt potente Porsche 911 turbo av siste generasjon (3,4 sekunder med PDK dobbelkløtsj og Sport Chrono-pakke), ikke holder følge. GTO-en har allerede vist seg farlig effektiv på bane med en rekord-rundetid på Fiorano på 1' 24".

V12 berlinetta

Det er hva Ferrari selv kaller bilen. GTO, som skal bygges i... 599 eksemplarer, er blitt utviklet med rene ytelser for øyet. V12-motoren med 65 graders vinkel mellom sylinderrekkene og et slagvolum på 5.999 ccm, produserer sine 670 hester ved 8.250 omdreininger. 620 newtonmeter ved 6.500 omdreininger er verdien for dreiemomentet. Motoren sekunderes av en F1-girkasse med seks trinn forover.

Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari


Tunet for fart

Når det gjelder understellet er både demperstivhet og elektroniske kontrollsystemer tilpasset de høyere ytelsene. Det samme gjelder komponentene som innvirker på aerodynamikk og marktrykk. Karbonkeramiske bremser skal besørge en bråstopp fra 100 km/t på bare 32,5 meter. Dekkdimensjonene er 285/30-20 foran og 315/35-20 bak.

I den grad en GTO-kunde interesserer seg for det er forbruket av bensin ved blandet kjøring oppgitt til 1,75 liter per mil noe som avstedkommer et utslipp av 411 gram CO2 per kilometer. Nær verdiene fra tre familiebiler til sammen...

Ferrari 599 GTO skal presenteres for en utvalgt gruppe kunder i Modena den 14. april. Første presentasjon for publikum blir på bilutstillingen i Beijing i slutten av måneden.

Noen prisantydning har vi foreløpig ikke fått, men dette blir en dyr bil.

Mer interessert i Ferrari som sportsbil med midtmotor? Den er nesten like rask, og en god del mer økonomisk: Les om nye 458 Italia her!